Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Dopřej orangutanům pauzu, vyzývá Greenpeace Nestlé

Média

  14:40
"Dej si pauzu, dej si Kit-Kat," říká známá reklama na čokoládové tyčinky společnosti Nestlé. Hnutí Greenpeace nedávno představilo na internetu její drastickou parafrázi. Podle své proklamace tím bojuje za záchranu indonéských orangutanů.

Spot Greenpeace parafrázuje reklamu na Kit-Kat. foto: Reprofoto

Podle Greenpeace používá Nestlé do svých čokolád palmový olej, který slouží jako náhražka drahého kakaového másla. A kvůli  jeho pěstování a zakládání plantáží jsou pak údajně likvidovány indonéské deštné pralesy, které jsou mimo jiné domovem orangutanů. Podle Greenpeace jim tak hrozí vyhynutí, což ve spotu ilustruje drsným podobenstvím.

"Žádáme Nestlé, aby dopřála oddych i deštným pralesům a orangutanům a přestala nakupovat palmový olej z ničených lesů," uvádí Greenpeace na své webové stránce označené fiktivním logem "Nestlé - zabiják". Proti Nestlé hnutí útočí na Youtube i sérií dalších reklam, mezi nimiž je však výše uvedená parafráze zřejmě nejsugestivnější.

Ředitel vnějších vztahů společnosti Nestlé Martin Walter zaslal LN vyjádření této společnosti, podle níž se Nestlé už loni seznámila se zprávou Greeenpeace nazvanou Illegal Forrest Clearance Report 2009, po jejímž zveřejnění spustila vlastní vyšetřování, na jehož konci bylo rozhodnutí Nestlé zrušit spolupráci s indonéskou firmou Sinar Mas, výrobcem palmového oleje. "Právě nákupy od této firmy byly v jádru kritiky kampaně Greenpeace. Nestlé nekupuje palmový olej od Sinar Mas," uvedl Walter.

Přechod na stoprocentně certifikovaný palmový olej, u nějž by nezávislá certifikační organizace potvrdila, že nebyl získán poškozováním deštného pralesa, je podle něj jen postupný s ohledem na množství, která jsou celosvětově k dispozici. "Tento problém se netýká pouze Nestlé, ale každého významného uživatele palmového oleje," uvádí Walter.

Proč postupný a ne okamžitý přechod? "Palmového oleje se ročně vyrábí na 42 milionů tun, z toho 37 milionů ve dvou zemích, Malajsii a Indonésii. Certifikace, kterou pro palmový olej zajišťuje nevládní organizace RSPO, je však nyní k dispozici jen řádově pro 3,6 procenta světového objemu výroby palmového oleje, i když proces certifikace pokračuje. Přejít proto okamžitě v celosvětovém měřítku na nákup stoprocentně certifikovaného palmového oleje není realistické. V každém případě bude pokračovat tlak Nestlé na dodavatele, aby vyloučili spojitost palmového oleje s poškozováním deštného pralesa," dodává ředitel vnějších vztahů.

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...