Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Dopravní podnik poslal 620 milionů za vícepráce na trase A

Ekonomika

  16:50aktualizováno  17:26
PRAHA - Pražský dopravní podnik od prosince loňského roku vypořádal zhruba třetinu problematických víceprací, které vznikly při stavbě prodloužení metra A do Motola. Zpětně tak uzavřel smlouvy a proplatil práce v hodnotě 620 milionů korun. Zbývá vypořádat vícepráce za 1,3 miliardy korun, ne všechny dodavateli žádané náklady jsou ale uznatelné, řekl generální ředitel Jaroslav Ďuriš.

Stanice Nemocnice Motol je z budováného úseku nejkrásnější. foto: Josef Husák

Stavba prodlouženého úseku metra A z Dejvic do Motola začala v roce 2009 a měla by stát zhruba 22,5 miliardy korun. Stavba by měla být dokončena ještě letos, zprovoznění je plánováno na první čtvrtletí roku 2015.

ČTĚTE TAKÉ:

Vícepráce podle Ďuriše vznikly změnami projektu, neznamenají ale nutně prodražení. "Z mého pohledu není žádný závažný důvod, proč by stavba měla mít nějaký závažný problém," doplnil.

Nádraží Veleslavín

S tím ale nesouhlasí opoziční ODS. Podle předsedy Filipa Humplíka jedná dopravní podnik netransparentně. "Dle dokumentů, které jsem si vyžádal v minulém roce, bylo zcela evidentní, že dopravní podnik nemá kontrolu nad stavbou trasy metra A," řekl na dotaz ČTK. Prokázal to podle něj i interní audit. Chyba ovšem prý není jen na straně investora, ale i v zákoně o veřejných zakázkách, který neumožňuje tak náročné stavby dokončit bez problémů. "Ale tvrdit, že je vše v pořádku, je alibismus," doplnil.

Už dřív se objevily informace o tom, že při stavbě metra vznikly podobné potíže s vícepracemi jako v případě problematického tunelu Blanka. Kvůli dluhu, který má Praha vůči staviteli Blanky, firmě Metrostav, se práce zastavily a spor řeší rozhodčí soud.

Srovnání s Blankou

Obratové koleje za stanicí Petřiny.

Ředitel ale přirovnání k Blance odmítá. "Musím kategoricky říct, že prodloužení metra A nerovná se Blanka," uvedl. "Nedochází ani k výraznému zdražení stavby, ani k výraznému prodloužení termínu uvedení do provozu, ani k jiným jakýmkoli závažným nedostatkům, které by stavbu komplikovaly," doplnil. Podle něj nebude problém ani s dočerpáním evropských dotací ve výši 7,5 miliardy korun, které jsou na stavbu vyčleněny. Zvažovanou dotaci 3,7 miliardy, která měla přijít prostřednictvím ministerstva životního prostředí, se ale na metro získat nepodařilo, řekl Ďuriš.

Kvůli údajnému porušení zákona o veřejných zakázkách loni na podzim ministerstvo dopravy zkrátilo strop pro přidělení evropských dotací na stavbu metra. Podnik se proti tomu odvolal, ale ministerstvo odvolání zamítlo.

Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut.

Autoři: ,

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...