ČTK to dnes potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina. Jeho lidé nyní rozhodnutí připravují a zvažují výši pokuty s ohledem na to, že ČD vlastní stát, a šlo by tak "jen o přesun státních peněz z místa na místo".
Na státní podnik si u úřadu stěžoval jeden slovenský konkurent. České dráhy podle něj používaly techniky, které jsou dominantnímu soutěžiteli zakázány. ČD ale tvrdí, že v daném sektoru nemají dominantní postavení. ÚOHS se touto otázkou zabýval poměrně dlouho, několikrát kvůli tomu oddálil své rozhodnutí.
Zjistil, že má firma vedoucí postavení hlavně v převozu sypkých
hmot, třeba uhlí. Jinde ale začíná zápasit s konkurencí silniční dopravy. Přesto se prý dráhy dopustily řady prohřešků. "Tam by nemělo být co řešit," uvedl k tomu Pecina. O výši pokuty se teď úřad radí s Evropskou komisí, která se případem také zabývala. On sám nemá na výpočet sankce jasný názor.
Nákladní doprava byla pro České dráhy hlavním zdrojem obživy. Zisky z ní dotovaly ztrátové osobní spoje. Ročně šlo o více než 600 milionů korun. Loni v prosinci vznikla dceřiná firma drah - ČD Cargo, která nákladní dopravu převzala. Pokutu ale dostanou přímo České dráhy.