6. února 2015 6:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dráhy budou obhajovat pověst dobrého
dlužníka. Hrozí zdražení půjček

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Od prosince budou railjety jezdit naplno mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Od prosince budou railjety jezdit naplno mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. | foto: MAFRA: Dan Materna
PRAHA Manažeři Českých drah budou v březnu přesvědčovat cifršpiony z agentury Moody´s o tom, aby nesáhli na jejich ratingovou známku. Ta odráží pověst firmy jako dlužníka. Pokud by agentura hodnocení snížila, nepříjemně by se to odrazilo v hospodaření podniku.

Případné snížení známky by znamenalo prodražení půjček v řádu desítek milionů korun. Jinými slovy: České dráhy by se staly pro věřitele méně spolehlivým dlužníkem. Projevilo by se to při vyjednávání o nových půjčkách a refinancování stávajících úvěrů.

Důvodem k obavám může být třeba to, že stále ještě nedošlo k dlouho slibovanému prodeji nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Březnové prověřování lidmi z agentury Moody´s bude pro státní podnik zvlášť důležité. Po dvou letech, kdy došlo snížení hodnocení, se dopravce dostal na známku Baa3, která je posledním stupněm v takzvaném investičním pásmu. To pro peněžní instituce značí středně bezpečnou investici.

ČTĚTE TAKÉ:

V případě snížení známky už se České dráhy dostanou do spekulativního pásma, které věřitele varuje před možnými riziky půjčení peněz.

„Věřím, že současný rating udržíme. Lidé z Moody´s řeší například strukturu našeho dluhu. Mohli by tedy například ocenit naši poslední emisi dluhopisů za pět miliard korun splatných za deset až patnáct let,“ připomíná šéf Českých drah Pavel Krtek listopadový prodej cenných papírů.

Dráhy se snaží o postupné nahrazování krátkodobých úvěrů za půjčky s delší splatností. Celkem firma dluží zhruba 35 miliard korun. Tato zátěž má vrcholit v příštím roce, kdy by se mělo zadlužení vyšplhat až na 37 miliard. Peníze v minulosti putovaly hlavně na nové vlaky, jako jsou soupravy Railjet, RegioShark nebo RegioPanter.

Trable s nádražími

České dráhy tvrdí, že právě díky omlazení vozového parku jim přibývají cestující. Loni se státními vlaky svezlo 170 milionů pasažérů. Meziročně sice nejde o velké nárůsty, ale pozitivní trend pokračuje nepřetržitě od roku 2010 (163 milionů cestujících).

Nádraží v Bohumíně je významné, neboť kvůli němu vlastně Bohumín vznikl.

„Revizory“ z agentury Moody´s však bude zajímat také strategie hospodaření. Hodnotit budou období minulého roku, kdy mimo jiné došlo ke dvěma „politickým“ výměnám šéfa podniku a kdy se opět nepodařilo dotáhnout převod nádraží pod správce železnice ze SŽDC.

Obchod, jehož hodnota se může pohybovat mezi 4,5 až 5,5 miliardami korun, však potřebuje posvěcení od české vlády a Evropské komise. Za České dráhy je prodej připravený. Dlužno však dodat, že firma s penězi za nádražní budovy v podnikatelském plánu pro letošní rok nepočítá.

Negativně ovlivňuje její hospodaření i placení úroků, jejichž výše se loni dotýkala miliardy korun.

Zastaví se ratingový propad?

České dráhy získaly ratingové hodnocení od agentury Moody´s poprvé na jaře roku 2011.

„Rating jsme potřebovali, abychom mohli uskutečnit emisi eurobondů. Jsme jednou z mála firem, které u nás rating mají. 5. 5. 2011 jsme získali rating Baa1 s negativním výhledem. K jeho snížení pak došlo dvakrát,“ popisuje mluvčí ČD Radek Joklík.

Nyní je hodnocení ČD na stupni Baa3 (za rok 2013) se stabilním výhledem – na tenké hraně se spekulativním pásmem. O případném zvýšení známky manažeři ČD nemluví.

  • 0Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.