28. května 2009 12:27, aktualizováno  14:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dráhy kupují další 'oblečené
mrtvoly' za 1,7 miliardy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 31Diskuse
Takto bude v nových barvách vypadat souprava Regionova. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Takto bude v nových barvách vypadat souprava Regionova. | foto: České dráhy
PRAHA České dráhy dnes oznámily, že nakoupí dalších 68 modernizovaných motorových vlaků Regionova od společnost Pars nova za 1,7 miliardy korun. Na českých kolejích jich nyní jezdí již 75, přičemž strojvůdci si stěžovali na jejich vysokou poruchovost i možná rizika požáru.

Problémy s provozem drahých souprav připustil i náměstek drah Jiří Kolář, když je před časem označil za 'oblečené mrtvoly'. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský však upozorňuje, že vlaky z nové dodávky budou mít řadu inovací, které vycházejí právě z připomínek strojvůdců. Většina technických problémů již prý u souprav byla vyřešena.

Šumperská společnost Pars nova, která zvítězila jako jediný účastník ve výběrovém řízení, dodá Českým drahám 68 modernizovaných motorových vlaků pro regionální tratě. Hodnota zakázky činí 1,7 miliardy korun. Vlaky budou dodány do konce roku 2010, sdělil dnes mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Ten ovšem před časem pro televizi Nova uvedl, že kvůli problémům s provozem už dráhy další Regionovy nechtějí a pouze doberou ty, které již mají objednané.

Útočící dveře a zamrzlý záchod
Strojvůdci si na specializovaných webech stěžují na desítky opakujících se závad, jako je zamrzání záchodů, či přivírání cestujících automatickými dveřmi. Často údajně stávkují i palubní počítače.

Pátého února se dokonce jedna z Regionov za jízdy samovolně rozpojila a mluvčí drah Ondřej Kubala tehdy situaci označil za velmi vážnou. Náměstek Českých drah Jiří Kolář pak podle reportáže televize Nova na jednání se strojvůdci označil Regionovy za "oblečené mrtvoly".   

Jaroslav Vávra z Federace strojvůdců ČR upozornil na problém, že u rekonstruovaných souprav prochází propalující se výfukové potrubí přímo pod naftovou nádrží, přičemž může dojít k požáru.

Podle vyjádření mluvčího drah Petra Šťáhlavského pro Lidovky.cz však v současnosti Regionovy nejsou o nic víc poruchové, než jiná železniční vozidla. "Poslední dobou jsou naopak velmi spolehlivé - řadu původních problémů se už podařilo vyřešit.," dodává. 

Inovace podle strojvedoucích
Podle Šťáhlavského budou mít ovšem modernizované jednotky, se kterými se Pars nova do výběrového řízení přihlásila, řadu nových technických vylepšení a inovací, které vycházejí vstříc požadavkům a připomínkám strojvůdců.

Patří mezi ně například snížení hlučnosti v interiéru, výkonější topení a nové informační tabule. V nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky na jízdní kola a strojvedoucím přinese vyšší komfort jízdy klimatizace s delší životností, která má o 50 % vyšší výkon než původní a nově umožní i ofukování bočních stahovacích oken a regulaci množství vzduchu, který je foukán pod nohy strojvedoucího.

Mluvčí drah rovněž upozorňuje, že únorový případ rozpojení vagónů během rozjezdu se již nemůže opakovat. "Okamžitě po tom výrobce všechny dosavadní Regionovy překontroloval a navíc, bude pro nově dodávané soupravy změněn typ spřažení, takže problém je vyřešen."

Předražený monopol?
Šumperská společnost Pars nova, jenž je součástí plzeňské firmy Škoda Holding již drahám dodala 75 jednotek Reginova v minulosti. Celkem za ně dráhy zaplatily zhruba 1,7 miliardy korun. Časopis Reflex před časem upozornil, že Škoda Holding je prostřednictvím svých dceřiných společností prakticky monopolním dodavatelem vlaků pro České dráhy, přičemž mnozí strojvůdci si stěžují, že nákupy nejsou zase tak finančně výhodné a jejich servis je předražený.

Podle dnešního vyjádření dodá šumperský podnik zároveň drahám 17 řídících vozů, které vzniknou přestavbou starých poštovních vagonů. Řídící vozy slouží jako běžný vagon, je z nich ale možné ovládat celý vlak.

Dráhy chtějí rekonstruovat celkem 68 klasických motoráků a 68 přípojných vagonů. Dohromady by mělo vzniknout 68 dvoučlánkových jednotek Reginova, jejichž jedna část bude nízkopodlažní. Výběrové řízení vypsal dopravce v únoru, kdy oznámil předběžnou hodnotu zakázky ve výši 1,6 miliardy.

  • 31Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz