29. dubna 2011 20:10 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dráhy letos odstaví
'zamračené' i 'brejlovce'

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Bardotka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bardotka | foto: ČD
PRAHA České dráhy ukončí v prosinci nasazování legendárních dieselových lokomotiv řady 749, kterým železničáři i fanoušci důvěrně říkají "zamračené" nebo "bardotky". Posledních 27 provozuschopných lokomotiv postupně přejde do zálohy a při první větší závadě zřejmě půjdou stroje do šrotu.

Potvrdil to mluvčí ČD Radek Joklík. V prosinci skončí svou čtyřicetiletou službu i celá první generace "brejlovců", označovaná řadou 750.

Motorová lokomotiva

Podle dostupných údajů mají České dráhy ještě 27 provozuschopných "zamračených" a 17 "brejlovců". "Jízdní řád 2012 je teprve v přípravě a může dojít ještě k různým změnám, ale skutečně už neplánujeme turnusový traťový provoz řad 749 a 750," řekl Joklík.

Čtěte také:

Většina "brejlovců" projde celkovou modernizací za 924 milionů korun, na jejímž konci bude 19 nových lokomotiv. "Bardotky" by měly od zimy sloužit už jen jako záložní a ČD je budou zřejmě odprodávat. "Budou odstaveny do zálohy a pokud na nich dojde k závadě, která povede k neprovozuschopnosti, budou určeny k rozložení," dodal Joklík.

Kupte si lokomotivu
O řadu z nich mají zájem muzejní spolky, které teď s ČD jednají o jejich odprodeji. Cena se pohybuje v řádu stovek tisíc korun za provozuschopnou lokomotivu. Několik muzejních strojů si plánují ponechat i ČD. Okolo posledních tratí, kde vyřazované lokomotivy ještě jezdí, se teď o víkendech houfují desítky fanoušků z celé Evropy.

Pohled z kabiny dieselové lokomotivy

"Zamračené" si tehdejší ČSD objednaly v první polovině 60. let, aby nahradily parní lokomotivy. Lokomotivka ČKD jich do roku 1971 vyrobila celkem 312 a na jejich základě vyvinula i druhý typ, snad ještě populárnějšího "brejlovce", který se krom karoserie v podstatě liší jen typem použitého motoru; stošedesátilitrový šestiválec nahradil modernější dvanáctiválec.

O lokomotivách více:


První generace se vyráběla až do roku 1977 a čítala celkem 408 lokomotiv. S druhou, mnohem menší a výrazně inovovanou sérií z konce 70. let ještě ČD počítají, ale lokomotivy postupně podrobují velkým úpravám.

Éra velkých dieselů z ČKD končí
V podstatě tím končí éra velkých dieselových lokomotiv z produkce socialistického ČKD v osobní dopravě. Zhruba 50 lokomotiv obou typů má ještě ČD Cargo a další menší dopravci, ale využívají je už spíše jen sporadicky. O jejich budoucnosti se zatím ještě nerozhodlo, řekl mluvčí nákladního dopravce Roman Jandík.

Motorová lokomotiva

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz