Sdělili to mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský a opravárenské společnosti Pars nova Jana Kaněvová.
Čtěte více: |
Poslednímu opravenému vlaku řady 451 vrátili dělníci vzhled z první poloviny 60. let, aby mohl být po skončení letité služby předán do muzea. Desítky dalších souprav - dráhy jich celkem mají 40 - skončí na šrotišti.
Špičkové strojePanťáky" byly nasazeny počátkem 60. let a ve své době znamenaly podle odborníků špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu. Výjimečný byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké dveře, velká okna a toalety. Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. |
"Ve středu jsme Českým drahám předali opravenou jednotku, která se pyšní stejným barevným kabátem, jaký měla v roce 1964 při jejím představení na Strojírenském veletrhu v Brně. Zaměstnanci se s vlakem loučili s nostalgií," uvedla Kaněvová. Muzeální budoucnost čeká ještě druhý vlak, který naopak jezdí v současných barvách ČD.
Pantografy s nadčasovým designem dožívají především na trati Praha - Benešov. Dráhy je nasazují hlavně ve špičkách pracovního dne, o víkendech už na kolejích k vidění nejsou. Ačkoliv má dopravce čtyři desítky těchto strojů, turnusová potřeba je 22 vlaků, od nového jízdního řádu se sníží na 18.
Nejstarší nasazované soupravyPo téměř 50 letech provozu patří dnes k nejstarším pravidelně nasazovaným strojům na železnici v českých zemích. Předčí je snad pouze dokonalá železniční babička, kterou dráhy udržují v chodu ve Slezsku. Lokomotiva řady 705, která zajišťuje spojení na úzkorozchodné dráze mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou, vyjela z továrny už v polovině 50. let. Stejný stroj mají i Jindřichohradecké místní dráhy. |