Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dráhy opravily vagony. Nesplňují normy

Ekonomika

  11:42
PRAHA - Kvůli jihočeské trati z Rybníku do Lipna zrekonstruovaly České dráhy čtyři patrové vagony. Ty však po své modernizaci na turistickou trať nesmí, nesplňují normy.

Patrové vozy na trať nemohou.

Na první pohled to byla pozitivní novinka. Před dvěma dny České dráhy oznámily, že nechaly za 16 milionů korun opravit čtyři staré německé patrové vagony, které poskytnou více komfortu cestujícím v jižních Čechách.

PLÁNOVANÁ INVESTICE ČD ASI NEVYJDE, ČTĚTE VÍCE

Nyní se ale ukazuje, že investice drah zase až tak úspěšná nebyla. ČD totiž vozy rekonstruovaly s jasným účelem. Z Německa získané a opravené "patráky" měly jezdit na známé turistické trati z Rybníku přes Vyšší Brod do Lipna nad Vltavou.

To se nezdařilo. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tu provoz opravených vagonů zakázala. Jsou příliš dlouhé, a trať naopak jedna z nejklikatějších u nás. "Ta dráha má parametry původně tramvajové tratě s malými poloměry zatáček a esíčky. Vagony, které tu chtěly ČD nasadit, jsou nejdelší, které mají. Mohly by tu vykolejit nebo poškodit kolejnice. Nemůžeme je sem pustit," říká mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Paradoxem je, že v současné době na zmíněné trati staré české patrové vozy normálně jezdí a nikdo proti nim neprotestuje. Podle Českých drah je potíž v tom, že německé opravené vozy se od těch starých českých neliší jen vzhledem. "Modernizované vagony mají větší vzdálenost takzvaných otočných čepů, než dovoluje norma. Proto na tu trať nemůžou. Je tu opravdu riziko, že by mohly vykolejit," přiznal mluvčí Českých drah Radek Joklík.

KLIKATÁ TRAŤ

Trať z Rybníku do Lipna nad Vltavou je jedna z prvních elektrických železnic v Česku. Postavena byla v roce 1911 podle projektu Františka Křižíka.  Má prudké zatáčky a strmé stoupání. Velké opravené vagony ČD by tak na ní mohly vykolejit.

Ten zároveň dodal, že problém se nyní snaží vyřešit nově ustavená komise. Kdy a jaký vynese verdikt, je ale zatím ve hvězdách.
Do té doby České dráhy lepší vozy na lipenskou trať nenasadí a nové patráky využijí na trase z Českých Budějovic přes Český Krumlov a Černý Kříž do Nového Údolí.

Opravené patrové vagony se od těch starých liší na první pohled novým šedomodrým nátěrem. Změny však doznal spíše interiér. Dveře se neotevírají klikou, ale tlačítky, kompletně vyměněné je obložení stěn i stropů a přečalouněná jsou i sedadla. Přibyla také protiskluzová podlaha a osm držáků na kola.

Na jihu Čech by měly navíc do čtyř let jezdit také zcela nové dvouvozové soupravy, které jsou už nyní určeny pro trať Strakonice – České Budějovice – České Velenice. ČD za ně chtějí utratit 448 milionů korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!