Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ošlapné se blíží. Nádraží za miliardy prodáme do konce roku, tvrdí Ťok

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Nekonečný příběh prodeje českých nádraží letos skončí. Počítá s tím ministr dopravy Dan Ťok (nominovaný za ANO), který pro LN a Lidovky.cz představil svůj časový plán klíčového obchodu. Zhruba 1 600 budov přejde z rukou Českých drah do majetku jiné státní společnosti – Správy železniční dopravní cesty.

Ilustrační foto. foto: MAFRA - Ota Bartovský

Na první pohled jde pouze o formalitu, ale pro těžce zadlužené České dráhy to znamená potřebnou finanční vzpruhu v podobě několika miliard korun. Změnu to bude znamenat i pro omšelé nádražní budovy, které v řadě případů jen málo připomínají evropské stanice.

Na jejich opravy už má nový majitel přichystáno více než osm miliard. Mnoho let odkládaný obchod znamenal jejich další chátrání. Převod je důležitý i proto, že za provoz nádraží budou nově platit všichni dopravci takzvané ošlapné. Tedy kromě Českých drah i RegioJet, Arriva či Leo Express.

Ministr dopravy Dan Ťok tvrdí, že transakce je už blízko.

Jančura zažaloval České dráhy. Chce, ať vrátí sedm miliard

„Myslím, že ještě do prázdnin přinesu na vládu materiál o tomto převodu. Pak už bychom věc rozjeli a myslím, že do konce roku by mohla být nádraží převedena, možná i dřív. Ten proces není dlouhý,“ uvedl Ťok.

Jde o velmi citlivou věc i z jiného důvodu. Zdlouhavý proces byl loni jedním z důvodů, proč České dráhy přišly o jeden ratingový stupeň v hodnocení agentury Moody´s.

Příprava obchodu dlouhé měsíce vázla na české straně. Věc pak na řadu měsíců zakotvila v bruselských kancelářích. Ministerstvo dopravy, které převod zaštiťuje, se totiž obávalo nařčení z nedovolené státní podpory (vůči Českým drahám), a proto se raději obrátilo na Evropskou komisi.

Zjednodušeně řečeno potřebovalo „štempl“, že je všechno čisté a právně nenapadnutelné. Jenže bruselští úředníci měli (a stále ještě mají) tuto věc na stole více než rok. Občas si zažádali o vysvětlení některých záležitostí, dostali odpovědi a pak se zdánlivě opět nic nedělo.

Za kolik?

Zástupci Bruselu se zajímali například o odhadnutou cenu či o výše zmíněný koncept ošlapného, který český právní řád ještě nezná. To popsal na konci loňského roku šéf Českých drah Pavel Krtek. Od té doby panuje dlouhé ticho.

“Evropská komise nikdy nekomentuje probíhající šetření možné státní pomoci až do momentu samotného rozhodnutí. Budu vás proto muset zklamat a kromě potvrzení, že Evropská komise a česká strana úzce spolupracují, nejsem schopna podat jakýkoliv další komentář,“ sdělila Karolína Kottová z českého zastoupení Evropské komise.

NÁDRAŽÍ NA PRODEJ

  • Celkem má SŽDC od Českých drah získat zhruba 1 600 objektů. 
  • Z nich zhruba tisíc připadá na nádražní budovy.
  • Součástí obchodu zatím nejsou nejlukrativnější nádraží, včetně pražského Hlavního nádraží.
  • Na opravy budov vyčlení SŽDC 8,2 miliardy korun.

Zdánlivě nekonečnému příběhu zřejmě pomohla návštěva ministra dopravy Ťoka v Bruselu, kam se na začátku května vydal jen kvůli převodu nádraží.

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová mu slíbila, že věc urychlí a do Česka v řádu týdnů pošle dopis se stanoviskem a doporučenou cenou, kterou Brusel nebude považovat za nedovolenou podporu. Její přesnou výši zatím nechce příliš komentovat ani česká strana.

„Myslím, že budeme u nějaké rozumné částky. Nebude to 4,5 miliardy (jedna z částek, o níž se v kuloárech hovořilo – pozn. red.). V dopise nám řeknou, jaká částka – a my ji známe – určitě nepředstavuje veřejnou podporu,“ popsal ministr Dan Ťok.

Musíte však doufat, že tu nebudete potřebovat dlouho pobýt. Čekárna, která...
Záchod téže firmy na autobusovém nádraží v Tours v září 2012

Z jeho slov lze vyvodit, že peníze, které bude smět Správa železniční dopravní cesty vyplatit Českým drahám, bude výrazně nižší než řada původních předpokladů. Ještě loni se mluvilo o sumě sedmi miliard, na podzim už jen o pěti. To zejména kvůli různým možnostem ocenění.

Komise doporučila pro výpočet takzvanou výnosovou metodu. Odvíjí se od toho, kolik dokáží budovy vydělat svým provozem. Tato částka je pak logicky nižší než u nákladové metody. Ta vychází z toho, kolik peněz by stálo nádraží postavit.

Velký rozhovor s ministrem dopravy Danem Ťokem čtěte ve čtvrtečních LN.

Autoři:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...