Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Dráhy vypustily žraloka. Nejmodernější vlak svezl první cestující

Ekonomika

  14:50
PRAHA - V Česku vůbec poprvé začal v Plzeňském kraji jezdit nový motorový vlak řady 844 RegioShark. Dalších osm dvoudílných souprav s designem usměvavého žraloka dodají do regionu polské strojírny PESA Bydhošť do poloviny příštího roku.

V Plzni začal jezdit nový motorový vlak s předkem tvaru žraloka foto: ČTK

Jde o nejmodernější motorové vozy na regionálních tratích s nejlepšími parametry, které kolejová technika zná, chlubil se náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.

„Dnes je tato souprava v ČR úplně poprvé v provozu s cestujícími. V pondělí bude následovat Karlovarský kraj, 2. října jsme v Ústí nad Labem a stejný týden prezentujeme vozidlo ve Zlínském kraji,“ dodal. Pravidelný provoz s cestujícími začne od 1. října na trati z Plzně do Domažlic.

Vyjedou i panteři

V Plzni byl představen jednopodlažní elektrický vlak RegioPanter, který pro České dráhy vyrábí Škoda Transportation.

Drážní úřad dal také zelenou novým vlakům RegioPanter. Pět jednotek by mělo začít vozit cestující na zkoušku koncem září hned v několika krajích.

„Představení a zahájení přepravy cestujících očekáváme na přelomu září a října,“ sdělil deníku E15 vedoucí odboru drážních vozidel Drážního podniku Jiří Hanuš. RegioPantery vyrábí Škoda Vagonka, patřící do skupiny Škoda Transportation.

Do konce příštího roku ČD odeberou pro celou republiku 31 těchto modrých souprav, které mají podle drah komfort srovnatelný s dálkovými expresy. ČD za ně zaplatí téměř dvě miliardy korun. Podobně jako žlutozelené regionální Regionovy jsou „žraloci“ dieseloví.

„RegioShark je ale úplně nový vůz, kdežto Regionova je rekonstrukce. Rozdíl je zásadní,“ uvedl šéf plzeňské oblasti ČD Vladimír Kostelný. První souprava bude zatím jezdit na trase z Plzně do Domažlic, ale také z Plzně do Plas a v neděli z Plzně do Rokycan.

„Druhou jednotku dostaneme na konci listopadu a pak už budou moci jezdit spojené jenom po domažlické trati,“ uvedl Kostelný. Sedm jednotek pořízených pro Plzeňský kraj z peněz EU, která dala 35 procent ceny, musí jezdit jen na trati Plzeň-Domažlice, zbylé dvě libovolně, protože je plně hradí ČD. Jedna jednotka přijde na 64 milionů, devět na 577 milionů Kč.

Nový vlak měří 44 metrů. Provozní rychlost soupravy je 120 km/hod. Vlak nabídne 120 míst k sezení, z toho 15 sklopných a devět v první třídě. Celkově ve vlaku může jet 240 lidí. Klimatizované vozy mají oddíly pro přepravu kol a kočárků.

ČTĚTE TAKÉ:

„Motorové jednotky rodiny Link jsou pátou generací našich vozidel. Jde výhradně o vlastní konstrukci,“ řekl šéf marketingu a rozvoje firmy PESA Marcin Jedryczka.

Výrobce se bude hlásit do všech výběrových řízeních v ČR a nabízet také elektrické jednotky, lokomotivy i tramvaje. Kromě dodávaných dieselových vlaků už pro ČD renovuje vagony. Podle hejtmana Milana Chovance (ČSSD) je šance, že novými vlaky bude jezdit víc lidí.

V Česku budou „žraloci“ od příštího roku zajišťovat regionální dopravu i z Karlových Varů do Chomutova, na Děčínsku a ve Šluknovském výběžku a mezi Kojetínem, Kroměříží a Valašským Meziříčím.

V investicích už pokračovat nebudeme

Loňské investice ČD do nových i modernizovaných vozidel byly rozsáhlé. ČD v uplynulém roce uzavřely kontrakty na modernizaci vozového parku s 345 vozy za 11,2 miliardy korun. V 65 procentech jde o nová vozidla, zbytek tvoří opravy starších vlaků.

„Naplnili jsme investiční apetit. V masivních investicích pokračovat nebudeme, nicméně všechny akce jsou rozjety,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek. Na sedmi kontraktech se podílí šest partnerů. Kromě PESY je to Škoda Vagonka, Pars nova, Siemens, ŽOS Trnava a ÖBB.

Dohromady chtějí dráhy postupně nasadit na regionálních tratích v několika krajích 19 RegioPanterů, které vyrábí Škoda Vagonka, patřící do skupiny Škoda Transportation. Píše o tom deník E15.

Zkušební provoz by měl podle deníku trvat nejdéle do konce roku. "Zatím nám to z dílčích protokolů vychází velice dobře," řekl vedoucí odboru drážních vozidel Drážního úřadu Jiří Hanuš.

Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského se nyní zacvičuje personál drah. "Představení a zahájení přepravy cestujících očekáváme na přelomu září a října," sdělil deníku.

ČTĚTE TAKÉ:

České dráhy si objednaly 15 RegioPanterů v třívozovém provedení a čtyři dvouvozové, celkem za 2,5 miliardy korun, píše E15.

Nákup je částečně financován z evropských fondů. Vozy mají moderní čalouněné sedačky, místa pro invalidní vozíky, klimatizaci, elektrické zásuvky či bezbariérové WC.

Autoři: ,