2. února 2012 15:28 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dráhy zaplatí za soupravy
Railjet o 400 milionů více

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Do Česka přilétne rakouský rychlovlak railjet | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Do Česka přilétne rakouský rychlovlak railjet | foto: www.siemens.comReprofoto
PRAHA České dráhy (ČD) zaplatí za nové soupravy Railjet od firmy Siemens zhruba o 400 milionů korun více, než původně plánovaly. Dopravce totiž mění částečně svoji objednávku. I když nakonec bude mít o jednu soupravu méně, nabídne v nich více sedaček.

Podle nové dohody dráhy koupí osm osmivozových jednotek a sedm sedmivozových. Uvedl to dnes server iDnes.cz. Od nákupu jednotek za pět miliard Kč mohou ČD ještě odstoupit.

Mluvčí ČD Radek Joklík uvedl, že důvodem je změna konfigurace vlaků kvůli požadavkům německých drah Deutsche Bahn. S nimi dráhy jednají o nasazení těchto vlaků mezi Prahou a Hamburkem. "Namísto sedmivozových souprav chtějí v každém vlaku osm vagónů," řekl serveru Joklík.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle šéfa českého zastoupení Siemens Mobility Jana Maje ale navýšení o 16 milionů eur (zhruba 400 milionů korun) neznamená, že jeden vůz navíc bude stát tolik. Jde o podstatné změny v interiéru i konstrukci vozu. Úplně například z vlaku mizí Premium Class, upřesnil Maj. Osmivozové mají jezdit do Německa, sedmivozové do Rakouska.

Server píše, že nejvyšší a nejdražší třída ve vlaku jezdí u rakouských drah poloprázdná a ČD se ji rozhodly pro své potřeby neobjednat. Namísto toho ji nahradí dalším vagonem první třídy, což je požadavek německé strany.

Počet sedaček stoupne

Joklík doplnil, že celkový počet sedaček ve všech soupravách stoupne ze 6752 míst na 7355 sedaček. Navíc bude mít každá jednotka v posledním voze víceúčelový oddíl až pro deset jízdních kol a pro objemná zavazadla. Tím se ještě zvýší ekonomická výhodnost projektu, míní mluvčí.

ČD mají smlouvu se Siemensem uzavřenou od loňského září. Zkoumal ji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a provázely ji protesty zejména Škody Transportation.

Podle původní smlouvy mají ČD za jednotky zaplatit pět miliard Kč. Dalších 50 až 100 milionů korun budou stát úpravy škodováckých lokomotiv 380, které mají jednotky táhnout. Škoda je ale stále nemá ještě schválené pro provoz.

Hotová není ani smlouva mezi Siemensem a Škodou. Podmínkou pro nákup vlaků je pro ČD smlouva s Deutsche Bahn, která zatím není podepsaná.

Dráhy přesto věří, že uspějí. Do konce března mohou nákup ještě zrušit. ČD nakupují vlaky bez veřejné soutěže, využily opci rakouských drah, které neodeberou nakonec tolik vlaků, kolik původně uvažovaly. Rakouské dráhy ale nákup nových vozů řádně soutěžily.

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz