Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Snižovat rychlost na přejezdech kvůli Studénce? Ne, říká drážní inspekce

Ekonomika

  14:14
OSTRAVA - Drážní inspekce neuvažuje v souvislosti s nehodou ve Studénce na Novojičínsku o snížení rychlosti vlaků na železničních přejezdech. Řekl to ve středu mluvčí inspektorů Martin Drápal. Reagoval tak na úvahy, že by kdyby jel rychlovlak v daném úseku koridorové trati méně než povolenou rychlostí 160 kilometrů v hodině, nemusely být následky tak tragické.

Železniční přejezd u Studénky. foto: ČTK

Inspekce už zjistila, že rychlovlak před srážkou s kamionem snížil rychlost na 142 kilometrů v hodině. „V tuto chvíli ještě nevíme, jestli se rychlost na 142 kilometrů za hodinu snížila vlivem srážky, či zda strojvedoucí použil rychlobrzdu. Toto by měla objasnit analýza dat z přední skříňky vlaku,“ vysvětlil Drápal. Skříňku z vraku pendolina už odborníci našli, nyní se z ní snaží stáhnout data.

Nebezpečný přejezd u Studénky? Už před dvěma roky dělily srážku kamionu s vlakem vteřiny

Případné úvahy o možném plošném snížení rychlosti vlaků označil za spekulaci, která předbíhá vyšetřování. Železniční přejezd ve Studénce má v současné době nejvyšší možné zabezpečení a rozhodně není z pohledu inspektorů nebezpečný nebo rizikový. Smrtelná nehoda se tam podle statistik stala dvakrát. V roce 1990, kdy zemřel jeden člověk, a právě letos v červenci.

Inspekce podle Drápala vždy po podobných neštěstích vydává doporučení, jak v budoucnu podobným událostem zamezit. Ovšem až na základě zjištěných skutečností, jejich analýzy a stanovení příčin, dodal. Drážní inspekce nemá v současné chvíli poznatky, že by možná příčina nebo pochybení byla na straně železnice. „V tuto chvíli proto nemůžeme říci, zda bude bezpečnostní doporučení vydáno, nebo ne, popřípadě v jaké podobě. Vyloučit ale nelze nic,“ míní.

Policie kvůli nehodě, kterou nepřežili tři cestující z vlaku, obvinila padesátiletého polského řidiče kamionu. Hrozí mu až deset let vězení.

Podobné zabezpečení jako ve Studénce, tedy kombinaci výstražných světel a závor, by podle inspekce mělo mít maximum železničních přejezdů v Česku. „Toto považujeme za nejbezpečnější zabezpečení křížení dráhy s pozemní komunikací. Vyšším stupněm je jen zrušení železničního přejezdu a jeho nahrazení podjezdem nebo nadjezdem,“ řekl Drápal.

Odborníci už objevili i druhou černou skříňku havarovaného pendolina

O takovou změnu nyní budou usilovat představitelé Moravskoslezského kraje i Studénky. Podle hejtmana Miroslava Nováka chyba vznikla před lety, když se začal budovat železniční koridor a nevznikaly mimoúrovňové přejezdy. Hejtmanství si podle něj rizikovost místa ve Studénce uvědomovalo. Především to, že lidé často na červenou místem projížděli. Z toho důvodu se kraj podílel na instalaci kamer, které přejezd poslední tři roky monitorují. Právě kamery zachytily, jak kamion do kolejiště vjel na červenou.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský řekl, že problémovost přejezdu ve Studénce nespočívá v počtu nehod. „Je to kombinace několika faktorů. Hlavně jde o to, že v místě se kříží extrémně vytížená trať a poměrně vytížená silnice. Přejezd je navíc široký (silnici kříží čtyři koleje). Doba, po níž blikají červená světla před sklopením závor, je dlouhá. Úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště,“ řekl. Právě dlouhá prodleva mezi červenou výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...