Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Druhá nejrychlejší octavia

  11:29
Zřejmě největším problémem jinak velmi široké nabídky modelu Octavia byla donedávna nabídka zážehových motorů. Donedávna proto, protože se v ceníku tohoto nejprodávanějšího auta nižší střední třídy v České republice objevil model s obchodním označením 1,8 TSI.

Škoda Octavia Combi foto: Jan DvořáčekReprofoto

Jde o přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva a největším výkonem 160 koní, který je příslibem zajímavého svezení. Mnohé slibuje také pohled na údaj o točivém momentu. Jeho nejvyšší hodnoty 250 N.m totiž dosahuje v rozmezí těžko uvěřitelných 2700 otáček, přesně mezi 1500 až 4200 min-1. Od tisíce otáček, tedy jen těsně nad volnoběh, disponuje tato pohonná jednotka 165 N.m.

Reálný projev

Motor je příjemně tichý a kultivovaný. To si uvědomíte hlavně při přesednutí z některých vznětových verzí této modelové řady. Při jízdě je jeho dominantní vlastností zejména pružnost a plynulý nárůst výkonu, což je další přednost ve srovnání s příliš strmě „nastupujícími“ vznětovými motory.


ŠKODA OCTAVIA COMBI 1,8 TSI

Koncepce: pětidveřová 2prostorová karoserie kombi
s motorem vpředu a pohonem předních kol, rozměry
4572x1769x1468 mm, rozvor 2578 mm, pohot. hmotnost
1265 kg, zav. prostor 580 l

Motor zážehový přeplňovaný  čtyřválec, 1798 cm3
Výkon 118 kW (160 k)  při 5000-6200 min-1
Točivý moment 250 N.m při 1500-4200 min-1
Převodovka 6M
Zrychlení 0-100 km/h 8,2 s
Nejvyšší rychlost 222 km/h
Komb. spotřeba 7,4 l/100 km
Cena 624 900 Kč
Klady: výkon, pružnost a kultivovanost motoru, základní cena, velký zav. prostor
Zápory: není k dispozici se samočinnou převodovkou,
navigace, riziko odcizení


Díky síle motoru v celém spektru využitelných otáček se zdá, že šestistupňová manuální převodovka je téměř zbytečnost. Když totiž jedete po nějaké zatáčkovité silnici rychlostmi od přibližně 60 do povolených 90 km/h, z hlediska dynamiky v podstatě nezáleží na tom, zda máte zařazený třetí, nebo čtvrtý rychlostní stupeň. Auto se navíc nebrání ani na pátý rychlostní stupeň. Šestka má smysl díky dlouhému odstupňování zejména na dálnici, kde při rychlosti 130 km/h motor točí méně než tři tisíce otáček.

Sama dynamika octavie s tímto motorem je velmi podmanivá. Co se týká zrychlení do 100 km/h, není tato „civilní“ verze nijak zvlášť vzdálená sportovnímu RS. Rozdíl činí 8,2 s versus 7,5 s. Jen pro ilustraci doplňme, že verze Octavia 2,0 FSI, která je novým modelem nahrazena, absolvovala tuto disciplínu během 9,4 sekundy. V tomto směru bude jistě zajímavé i to, že Octavia RS vybavená vznětovým motorem 2,0 TDI (170 k) zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,6 s. Tento na první pohled drobný rozdíl se ale ve vysokých rychlostech dramaticky zvětšuje, a to i přesto, že naftové TDI má větší nejvyšší udávanou rychlost.

Spotřeba po více než tisíci najetých kilometrech se ustálila na hodnotě 9,6 l/100 km, a to včetně dynamických testů a jízdy vysokou rychlostí po německých dálnicích. Turbomotory jsou známé značným rozptylem spotřeby a totéž se ukázalo také u testované Octavie 1,8 TSI. Bylo s ní možné jet za 6,5 l/100 km, ale pod zatížením i za 17 l/100 km.

Co dalšího nabízí

Motor 1,8 TSI je samozřejmě největší novinkou na testované octavii. Jaké jsou ale její další vlastnosti? Automobil potěší velikostí vnitřního prostoru, zejména zavazadlového. Ten má objem 580 litrů, ovšem v případě, že je vybaven dvojitou podlahou, která zlepšuje jeho využitelnost, se sníží o přibližně 10 cm. Právě díky dvojitému dnu vzniká po sklopení zadních sedadel rovná podlaha. Jinak by zde byl nepraktický schůdek.

Octavia je šikovně postavená jako automobil na pomezí nižší střední a střední třídy. Zatímco do té nižší patří svým technickým základem (podvozek z Volkswagenu Golf), do vyšší by se mohla řadit svojí délkou. V relacích nižší střední třídy je prostor pro posádku solidní, nicméně v relacích střední třídy je přirozeně spíše menší.

Velmi příjemnou vlastností tohoto modelu je kvalitně zpracovaná přístrojová deska s velmi snadným ovládáním.

Testovaný vůz byl však vybaven navigačním systémem, který byl nejen pomalý při výpočtu trasy, ale navíc kvůli jediné čtečce disků neumožňoval současně navigovat a přehrávat CD (k tomu je potřeba přikoupit měnič). Navigační systém přitom pracoval s mapovými podklady na CD, a nikoli na DVD, jak bývá standardem. Díky tomu se na jedno CD vejde většinou pouze jedna země a při vycestování do dalších je potřeba přikupovat další mapy (stojí od čtyř tisíc Kč výš).

Jízdní vlastnosti

Octavia s motorem 1,8 TSI působila příjemně obratným dojmem. I přes solidní dynamiku motoru se ale stále jedná především o pohodlné auto zaměřené na každodenní použitelnost. Odpružení je proto laděno poměrně komfortně, což může v rychleji projížděných zatáčkách, k čemuž motor jaksi přirozeně svádí, způsobit větší naklánění. Právě verze 1,8 TSI je totiž tou nejdynamičtější, která je postavená na standardním podvozku.

Zároveň se v tomto voze právě díky celkově vyšším rychlostem o něco více projevuje typický neduh octavií spočívající ve větším podélném naklánění karoserie při brzdění nebo přejezdu delších příčných nerovností. To je způsobeno zejména vzhledem k délce karoserie velmi dlouhými převisy a větším podílem hmotnosti umístěné mimo rozvor kol, než bývá obvyklé.

Cenový pohled na novou verzi ukazuje, že došlo pouze k pětitisícovému nárůstu ceny ve srovnání s předchozím modelem 2,0 FSI. Za tyto peníze je k dispozici mnohem rychlejší a při jízdě příjemnější automobil, který vhodně vyplňuje mezeru mezi silnější verzí motoru 1,6 FSI (115 k) a sportovněji laděným a tím pádem méně pohodlným modelem RS TFSI.

Zajímavou zprávou je také to, že model 1,8 TSI je o 25 tisíc korun levnější než mnohem pomalejší a zejména mnohem hlučnější a méně komfortní verze 2,0 TDI. Ten samozřejmě kontruje o přibližně 2 l/100 km nižší spotřebou paliva.

KONKURENTI SE SILNÝMI ZÁŽEHOVÝMI MOTORY

Saab 9-3 SportCombi 2,0t je nabízen jako stylový a reprezentativní vůz, což mu dodává punc výjimečnosti. Jeho přeplňovaný dvoulitr je podobně silný jako u octavie, navíc je k dispozici v několika výkonových verzích. Škoda má větší vnitřní prostor a mnohem příznivější cenu.

Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI je postaven na stejném podvozku jako octavia. Golf je o malinko menší, ale v zásadě nabízí podobnou praktičnost. Golf působí uvnitř hodnotněji a propracovaněji. Jeho motor 1,4 TSI s výkonem 170 koní však není tak příjemný jako 1,8 TSI octavie.

Volvo V50 2,4i je podobně jako Saab 9-3 ve srovnání s octavií dražší. Atmosférický motor 2,4 l má sice větší výkon než tato octavia, nicméně je pomalejší a díky menšímu točivému momentu nepůsobí tak silně. Volvo V50 je uvnitř menší, ale nabízí větší možnosti individualizace.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...