16. listopadu 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Druhý klient vymohl zpět poplatky za
úvěr. Banky se bojí domino efektu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
Právník Petr Němec vymohl na Komerční bance poplatky za vedení úvěrového účtu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Právník Petr Němec vymohl na Komerční bance poplatky za vedení úvěrového účtu | foto: MAFRA – Jan Zatorsky
PRAHA Lavina stížností se valí na české banky. Spustila ji vzpoura mladého právníka Petra Němce. Ten jako první vymohl od Komerční banky navrácení poplatků za vedení úvěrového účtu. A úspěch už hlásí druhý klient. A banky se začínají bát, jde totiž o stamiliony.

Komerční banka vrátila dalšímu klientovi celkem 2500 korun účtovaných za „správu účtu“ a zrušila mu povinnost tyto poplatky platit do budoucna.

„Můžu prozradit, že to je student práv, takže to mohlo mít vliv. Banka jej kontaktovala dva dny po tom, co zahájil řízení před finančním arbitrem,“ řekl Petr Němec serveru Lidovky.cz. Osmadvacetiletý advokátní koncipient nedávno založil web Jdeto.de, kde poskytuje návody a rady, jak u své banky vymáhat kritizované poplatky.

ČTĚTE TAKÉ:

Muž, jenž se svojí žádostí u KB uspěl, si nepřeje zveřejnit své jméno. Je jen jedním ze ze stovek nespokojených klientů, kteří si na Němcově webu stáhli vzorovou výzvu a důrazně se své své bance ozvali. „Nepsal o ničem zvláštním, co by mělo banku přinutit poplatek vrátit,“ dodává Němec.

Klient Komerční banky si vymohl zrušení poplatku za správu úvěrového účtu.

Českého právníka inspirovalo už loni v červnu rozhodnutí německého soudu, který prohlásil poplatek za vedení úvěrového účtu za nezákonný (viz box). S odvoláním na tento rozsudek pak Němec letos požádal Komerční banku, ať mu poplatek za vedení jeho úvěru vrátí. Nedostal ale nic, takže podal návrh na vydání platebního rozkazu, jemuž soud vyhověl.

Německý rozsudek

Spolkový soudní dvůr loni v červnu rozhodl (rozsudek XI ZR 388/10), že vybírat poplatek za úvěrový účet je vůči spotřebiteli nepřiměřená smluvní podmínka. Výpis z účtu totiž klientovi žádnou novou informaci nepřináší.

Bance jen musí platí dvakrát: jednak úrok z půjčky, jednak za vedení účtu. V německém případě šlo o dvě eura (50 korun) měsíčně a v českých o podobné částky.

Zřejmě z obav ze soudního sporu se KB narychlo rozhodla urovnat věc smírně. „Dostal jsem zpátky 400 korun a úrok z prodlení 60 haléřů,“ líčí Němec historicky první takový krok tuzemské banky. Pokud by vznikl podobný soudní precedens jako v Německu, hrozilo by tuzemským bankám, že budou muset vracet v součtu stamiliony korun prakticky všem lidem, kteří mají úvěr.

Finanční arbitryně Monika Nedelková nedávno Lidovým novinám sdělila, že se na ni s podobnou žádostí obrátilo „maximálně 15 osob“. Zatím ale žádný zahájený spor nebyl pravomocně ukončen.

Rušení poplatků? Nevidíme důvod

Vyjádření Komerční banky zní navenek sebevědomě. Klient prý s poplatky souhlasí automaticky podpisem úvěrové smlouvy. „Rozhodnutí německého soudu, které je v této souvislosti v mediích zmiňováno, není v České republice závazné a nelze automaticky odvozovat, že české soudy by v této věci rozhodly stejně,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí KB Monika Klucová. 

Web Jdeto.de radí lidem, jak vymáhat od bank poplatky za úvěrové účty.

„K rušení poplatků obecně nevidíme žádný důvod. Nicméně, samozřejmě vnímáme současný tlak. Na inovacích pracujeme kontinuálně a pracujeme s různými alternativami,“ dodává mluvčí.

Platíte za administraci

Obdobné poplatky si účtují všechny významné české bankovní domy. Argumentují tím, že za ně klienti dostávají servis spojený s čerpáním úvěru. „Poplatek za správu úvěru zahrnuje náklady spojené zejména s jeho administrací, včetně poradenství pro klienta po celou dobu splácení,“ vysvětluje Jan Holinka, mluvčí České spořitelny.

„Kolektivní“ žaloba

Tématu se chopilo spotřebitelské sdružení dTest a hrozí žalobou, při níž by zastupovalo zájmy všech klientů – nejprve vůči Komerční bance.

„Pokud banka nepřistoupí na smírný návrh, dalším postupem bude podání žaloby. Stejně se bude postupovat i vůči dalším bankám, které tento nesmyslný poplatek vybírají,“ stojí v prohlášení dTestu.

„Účet nelze použít k ničemu jinému než je splácení úvěru, slouží tak vlastně jen bance a nikoliv klientovi,“ dodává sdružení.

„Oddělení tohoto poplatku od úrokové sazby, pokládáme za spravedlivé a oboustranně transparentní na rozdíl od situace, kdy by byly uvedené náklady zahrnuty v úrokové sazbě,“ pokračuje Holinka.

Zároveň přiznává, že v souvislosti s německým rozsudkem se na ČS obrátilo několik desítek klientů. „Jejich žádosti řešíme standardními postupy pro vyřizování klientských podání,“ uvádí mluvčí.

A žádosti chodí i do centrál Hypoteční banky, Raiffeisenbank nebo GE Money Bank. Poplatky v rozpětí 40 až 200 korun si účtují také UniCredit Bank nebo LBBW Bank. Oproti tomu v cenících mBank, Fio, Air Bank či Poštovní banky podobné položky nenajdete.

„Odměnou pro banku je úrok, který klient za půjčené peníze platí bance. Nevidíme tedy důvod, proč účtovat klientům jakékoliv další poplatky spojené s vedením a správou úvěru,“ říká například Ivana Buriánková, mluvčí mBank.

  • 12Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz