Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Dusno v ČSA: o práci se bojí odborář i piloti

Ekonomika

  11:55
PRAHA - České aerolinie evidují více než pět desítek pilotů, kteří žádají o práci. Toto číslo významně narostlo v posledních dnech v návaznosti na informaci, že management bude z nelegální protestní akce části pilotů vyvozovat pracovně-právní důsledky. Piloti ČSA, kteří se účastnili protestů, stále zůstávají doma a místo nich létají najatí piloti jiných aerolinek. Management dnes také požádal odborový svaz o povolení k propuštění mluvčího protestů Filipa Gaspara.

Členové výkonné rady Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) mluvčí Filip Gaspar (vlevo), prezident CZALPA Petr Žmolík (druhý zleva), Ivana Kazimírová, Michal Filip a Drahomír Blažek. foto: ČTK

Informovala o tom mluvčí ČSA Hana Hejsková. Podle ní se v případě zájemců o práci jedná především o bývalé zaměstnance Českých aerolinií, kteří společnost opustili v minulých letech a v současné době působí v zahraničí, převážně v jihovýchodní Asii.

ČTĚTE TAKÉ:

"Tento zájem nás potěšil, je vidět, že České aerolinie jsou i přes složitou ekonomickou situaci stále žádaným zaměstnavatelem. Z individuálních reakcí zájemců o práci vyplývá, že významným faktorem je i možnost létat z Prahy a mít zajištěný kvalitní technický servis, " uvedl Marek Týbl, viceprezident pro letový provoz.

Tito piloti také podle něj dávají jasně najevo, že jsou ochotni létat za výkonově orientovanou mzdu.

Pro uplatnění pilotů, kteří se do Českých aerolinií hlásí, nebude mít mateřská společnost dostatečnou kapacitu. Osloví je dceřiná společnost HOLIDAYS Czech Airlines, která pronájmem letadel od jara rozšíří svoji flotilu o 11 strojů.

Právě to je důvodem současných protestů pilotů, kteří převedení letadel považují za pokus o tunelování společnosti.

"Současná nelegální nátlaková akce je jen sporem o platech. Odborová organizace CZ ALPA se v minulosti aktivizovala vždy v době, kdy šlo o jejich pracovní výhody. Zpravidla k tomu pod zástěrkou zájmu o budoucnost Českých aerolinií používala stejné nástroje: manipulace s fakty  a politizování, odvracení pozornosti od pravých důvodů, kterými jsou vlastní zájmy a nákladová nekonkurenceschopnost společnosti," uvedl Philippe Moreels, prezident Českých aerolinií.

Protestující piloti stále sedí doma

Piloti ČSA, kteří se účastnili protestů proti vedení společnosti, stále zůstávají doma a místo nich létají najatí piloti jiných aerolinek. Management společnosti rovněž požádal odborový svaz o souhlas s výpovědí pro mluvčího a výkonného sekretáře Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) Filipa Gaspara.

Napětí mezi piloty a vedením společnosti nepovoluje, sdružení pilotů vyhlásilo stávkovou pohotovost a připravuje stávku."Piloti jsou připravení jít do práce, jsou ale dnes doma s náhradou mzdy," řekl Gaspar s tím, že jejich nahrazení pronajatými posádkami jiných dopravců je velmi neekonomické.

Podle něj jde o další pokus vedení poškodit nespokojené piloty. Ti se kromě toho nemohou pohybovat po budově ČSA samostatně, ale pouze v doprovodu ochranky.

Další výpovědi se zatím nechystají

Kromě Gaspara zatím ČSA pro žádného dalšího člena vedení CZALPA výpověď nechystá. Gaspar v minulosti již tlakům na odchod ze společnosti čelil.

Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar oznámil 27. srpna v Praze na tiskové konferenci neomezenou stávkovou pohotovost pilotů ČSA. Důvodem je podle nich snaha managementu ČSA umlčet kritiku ze strany zaměstnanců.

U odborových funkcionářů musí zaměstnavatel o souhlas s propuštěním žádat odborový svaz. Podle vedoucího právního oddělení Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Víta Samka závisí při úspěšnosti žádostí o propuštění odborářů na postavení odborů ve firmě a vztahu zaměstnavatele a odborové organizace.

"Když si ale zaměstnavatel umane, že konkrétního funkcionáře z podniku dostane, tak většinou úspěšný je," připustil Samek s tím, že se zaměstnavatelé někdy dopouštějí šikanování a znechucování práce. Většina lidí takový přístup dlouhodobě psychicky nevydrží.

Autoři: ,