20. září 2014 15:11 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Dvorní kovář Velké pardubické udržuje
rodinnou tradici po 6. generaci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Ráliš už koval nejen v jejich domovských stájích několik vítězů Velké... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ráliš už koval nejen v jejich domovských stájích několik vítězů Velké... | foto: ČTK
PARDUBICE Dostihový závod Velká pardubická bývá pro sedmapadesátiletého kováře Václava Ráliše z Pardubic zkouškou rychlosti i přesnosti. Podkovy měnil i osedlanému koni připravenému na start. Letošní 140. ročník opět stráví na závodišti. Ráliš udržuje rodinnou tradici už šestou generaci a prestižní překážkový dostih zhlédl poprvé ve třech letech.

"O Velké pardubické to bývá fofr. Koně jsou natěšení, napružení na dostih, nechtějí moc stát," řekl Ráliš.

K TÉMATU:

Ráliš už koval nejen v jejich domovských stájích několik vítězů Velké pardubické, například klisnu Libentínu, která byla první v roce 1990. Hnědák Peruán, který vyhrál v Pardubicích třikrát za sebou, se při kování choval klidně. Zato dvojnásobná vítězka Orphee des Blins je náladová "dáma", které se nelíbilo kování zadních nohou. Statná kobyla má i neobvyklou velikost podkov, běžné je očíslování tři, čtyři, pět, hnědka má velikost devět. "Orphee letos opět obhajuje. Poprvé při letošní kvalifikaci jí poprvé šlapal na paty Zarif. Uvidíme, jak letošní ročník dopadne. Peruána jsem koval v neděli dopoledne před závodem, když je to šancový kůň, trenér se najednou rozhodne pro změnu podkov," řekl Ráliš.

Aby se koně nesmekli

Podkovy pro dostihy musejí být co nejlehčí, mít profilovaný tvar, mají ostrou hranu, aby se koně při běhu nesmekli. "Jeden dostih bylo strašně deštivo a všichni najednou chtěli podkovy s ozoubky, to se nedalo stihnout. Nahradili jsme to většími hřebíky, které mají podobnou funkci," řekl Ráliš.

Častěji se teď při Velké pardubické začínají používat lehčí hliníkové podkovy místo ocelových. "Myslím si, že hliníkové podkovy by se měly používat u rovinových dostihů a na delší těžší závody ty ocelové. Ale Velká pardubická už není tak náročná skokově, je spíš rychlostní, takže i tady mají uplatnění hliníkové podkovy," řekl Ráliš.

Výrobní postup

Zatímco v minulosti kovář podkovy vyráběl pomocí kladiv a výhně, nyní mu pomáhají stroje. Na vyražení jedné podkovy potřebuje půl minuty nebo minutu. A i do tohoto oboru zasahuje konkurence. Tradiční výrobci si zadávají zakázky v Číně či Malajsii, a tak je výroba vyjde levněji.

Ráliš tradiční postup výroby ale využívá nadále, například pro speciální ortopedické podkovy. "Libentína vyhrála Velkou pardubickou s rozštěpem kopyta. Ještě mám její podkovu schovanou. Podkova měla dvě čepičky, které kopyto stahovaly," řekl Ráliš.

ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz