Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

EET ovlivnilo, jak lidé platí v e-shopech. Rušily se platby kartou, lidé musí platit dobírkou

Ekonomika

  14:49
PRAHA - Ve způsobech platby v internetových obchodech v Česku stále vládnou dobírka a platba při osobním odběru zboží. Dobírku letos v České republice preferuje 34 procent zákazníků e-shopů, o pět procentních bodů méně než před třemi roky. On-line platbu kartou využívá 18 procent zákazníků. Oblibou platebních metod letos mírně zamíchalo zavedení EET. Vyplývá to z dat portálu Heureka.cz a největších e-shopů.

Platba přes internet. foto: Shutterstock

„Některé e-shopy kvůli EET on-line platby rušily,“ uvedl ředitel nákupního portálu Heureka.cz Tomáš Braverman. Zavedení EET se na oblibě platebních metod v e-shopech projevilo hlavně u malých obchodníků. „EET zasáhlo především ty úplně nejmenší hráče na trhu, u kterých investice do úprav e-shopu nedávala smysl,“ dodal výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Nejmenší on-line obchodníci raději možnost platby kartou, která se v EET eviduje, zrušili. Neevidují se například převody z účtu či dobírky, pokud je tržba prodejci zasílána na účet. Obliba dobírky stejně jako v posledních letech letos mírně klesla.

Myslivce či hasiče už účtenky tolik nestraší. Stát jim zvýšil limit pro EET

Dobírka patří k nejoblíbenějším platebním metodám v zemích střední a východní Evropy. Podle statistik přepravní společnosti DPD dokonce její význam u Čechů roste. „V západních zemích dobírku například téměř vůbec neznají a nákup bývá zaplacen bezhotovostně předem,“ uvedl generální ředitel DPD Miloš Malaník.

Podle Bravermana je zajímavé, že dobírka stále figuruje při objednávkách na mobilu. Při nákupech přes počítač je vidět větší obliba platby kartou. „Při mobilních nákupech zákazníci stále bojují s předsudky, a bojí se čísla karet zadávat. V tom je zatím na mobilu dobírka nepřekonaná,“ dodal Braverman.

Nejčastěji platí zákazníci kartou on-line za filmy, knihy, hry nebo za potraviny. Kartou je u tohoto sortimentu zaplacena průměrně každá pátá objednávka. Zboží nižší hodnoty zákazníci obvykle platí při převzetí, snaží se tak vyhnout platbě poštovného.

Češi letos utratí v internetových obchodech rekordních zhruba 115 miliard korun, meziročně o pětinu víc. Podíl tuzemské e-commerce na celkovém maloobchodu dosáhne téměř 11 procent, očekává Asociace pro elektronickou komerci.

Autor: