29. července 2009 10:25 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Aktuality

Ekologická daň záleží na fiktivní
hodnotě a je nespravedlivá

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 24Diskuse
Lamborghini | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lamborghini | foto: www.km77.com
PRAHA Nedávno se mi do rukou dostala zajímavá čísla o značce Lamborghini. Během její téměř padesátileté historie vyrobila jen 22 tisíc automobilů, z nichž je pravidelně používána pouhá polovina.

Přitom ani auta, s nimiž se jezdí, nejsou používána příliš intenzivně. Vždyť průměrně tyto automobily najedou ročně méně než pět tisíc kilometrů.

Co z toho vyplývá? Počítejte se mnou. Za rok provozu ujede průměrné "Lambo" pět tisíc kilometrů. Při průměrné spotřebě 20 l/100 km to znamená celkovou spotřebu tisíc litrů paliva. Jejich spálením vznikne 23,8 kilogramu CO2 - to vše za rok používání.

Když vezmeme průměrné naftové evropské auto, které najede 16 tisíc kilometrů při spotřebě 6 litrů nafty na 100 km, prostým násobením zjistíme, že během stejného období z něj vyjde 25,1 kg CO2. Co z toho vyplývá? Kromě jiného i nesmyslnost stále omílaných, ale v mnoha zemích již platících daní založených na produkci CO2 vztažené k hodnotě normované spotřeby paliva v kombinovaném režimu.

Fakt, že v těchto daních nezáleží na skutečné produkci CO2 daným automobilem, ale na nějaké fiktivní hodnotě možného potenciálního "znečištění", ukazuje, že u těchto daní nejde ani tak o ekologii, jak je často propagováno, ale spíše o další příjem z provozování automobilů.

Vždyť proč má majitel Lamborghini platit tuto "ekologickou" daň až stonásobně vyšší, než řekněme řidič Golfu TDI, když během stejného období vyprodukuje prakticky stejně, nebo často i méně CO2? Když by tato daň měla být spravedlivá a závislá na skutečné produkci CO2, potom by musela být obsažena přímo v ceně paliva. Tam by ji navíc platily všechny stroje, které ho používají, a ne jen osobní automobily.

Zřejmá potíž je ale v tom, že právě do ceny paliva by se takováto "ekologická" daň aplikovala jen velmi obtížně, protože na zvýšení ceny benzinu je možné prohrát volby.

A navíc jak by se odůvodnilo, že z paliva se na daních platí už nyní přibližně polovina z jeho ceny? Cena benzinu a nafty se totiž tvoří samotnými náklady na jeho těžbu a distribuci, k nimž se ke každému litru přičte pevná částka 11,84 Kč spotřební daně a to celé se vynásobí 1,19, což je daň z přidané hodnoty.

  • 24Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz