Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ekologický pohon láká, chybí ale dobíjecí stanice

Ekonomika

  17:16
Češi vidí budoucnost dopravy zejména v automobilech. Právě tento druh dopravy se bude nejvíc rozvíjet v příštích pěti letech. Myslí si to 61 procent z 1035 respondentů exkluzivního průzkumu, který pro Lidové noviny provedla společnost Millward Brown.

První veřejná dobíjecí stanice pro elektomobily foto: ČTK

„Myslím, že lidé tak trochu vyjadřují obavu z toho, zda bude veřejná hromadná doprava dostupná ve frekvenci a na místech, jak budou cestující potřebovat. V poslední době se objevují škrty v dopravní obslužnosti především v odlehlejších regionech, dochází k redukci spojů.
Druhým motivem může být i naděje. Lidé doufají, že rozvoj produkce osobních vozů povede i k poklesu cen a že si v příštích letech budou moci pořídit vlastní vůz,“ uvedl odborník na automobilové trhy Jan Linhart, partner společnosti KPMG Česká republika.

Rozvoji vlaků, letadel nebo autobusů věří ve střednědobém výhledu o poznání méně lidí. Z dopravních prostředků, které se u nás běžně využívají, věřili respondenti nejméně rozvoji skútrů a jízdních kol, ze všeho nejméně pak budoucnost vidí v rozvoji lodní přepravy. To lze ale připisovat faktu, že na našem území je chápána jako okrajová.

pr

V souvislosti s tím, že Češi věří do budoucna zejména automobilové dopravě, věří současně hlavně v rozšíření individuální dopravy, která se bude podle 56 procent oslovených v následujících pěti letech rozvíjet. Individuální doprava a automobily přitom budou mít za úkol v budoucnu stále více pokrývat zejména krátké vzdálenosti do 50 kilometrů (takto smýšlelo 40 procent respondentů), případně vzdálenosti do 300 kilometrů.

Cestování po celém světě respondenti řadí v prioritách až na třetí místo. Vyřešena je podle mínění většiny oslovených doprava na krátké vzdálenosti – městská doprava potřeby obyvatel pokrývá k jejich spokojenosti.

V Praze je nová dobíjecí stanice elektromobilů.

Zajímavé jsou paralelně s očekáváním rozšiřování automobilů problémy, které podle Čechů nejvíce komplikují dopravu. Nejvíce, 31 procent oslovených, totiž uvedlo, že jde o nadměrné množství osobních aut.

S větším důrazem na automobilismus je proto přesycenost silnic alarmující a není divu, že si lidé stěžují i na druhém místě na bezohlednost řidičů a na třetím místě se 13 procenty na nedostatek parkovacích míst. Tyto vysledky volají po lepším urbanistickém řešení dopravy zejména ve městech.

pr

Počet osobních aut v centrech může snížit jejich sdílení, takzvaný car sharing. Systém Car2go funguje v řadě světových metropolí. Například v Amsterodamu je k dispozici 300 elektromobilů Smart, které může použít kdokoli, kdo je zaregistrován v systému. Registrace stojí 9,90 eura, za minutu jízdy se platí 29 eurocentů, za hodinu necelých 13 eur, za celý den 39 eur.

Stejný systém a stejné ceny platí i pro Hamburk, Vídeň nebo Lyon. Systém Car2go včetně elektromobilů Smart začíná pronikat i do Ameriky, funguje například v San Diegu, Vancouveru, připravuje se v Austinu či Washingtonu, D.C., sazby jsou na úrovni těch evropských.

O auta do města je zájem

"Nedostatek parkovacích míst může v budoucnu vyřešit například zavedení zelených zón, do nichž by mohly vjíždět jen elektromobily a malé elektrobusy.

Mimo centrum by město muselo vybudovat dostatek záchytných parkovišť, kde by lidé zaparkovali svá auta s konvenčními pohony a přesedli na elektrobusy. Lístek z parkoviště by mohl zároveň sloužit jako jízdenka,“ soudí Jan Maj, ředitel divize Mobility and Logistics české pobočky společnosti Siemens.

Z ankety vyplynulo, že Češi jsou přitom poměrně bezradní v otázce řešení dopravních problémů ve velkých městech, navrhují nejčastěji zákaz vjezdu nákladním vozům do center měst, případně i zákaz vjezdu osobních aut.

Častěji si však myslí, že dopravě nic nepomůže. Zajímavé je, že na čtvrtém místě skončil nápad zavést mýta do centra a hned následuje zákaz vjezdu autům se spalovacími motory. Reálně je tak po-dle nálady české veřejnosti vše připraveno na úspěšný prodej menších městských automobilů a elektromobilů.

pr

„Již dnes nemají v centrech měst automobily s konvenčními motory co dělat. Do center by měla vjíždět jen vozidla na CNG, která neemitují polétavý prach a oproti benzinovým vozům mají o čtvrtinu nižší emise CO2. V budoucnu by je měly doplňovat elektromobily nebo autobusy na vodíkový pohon,“ soudí Jaroslav Hanák, prezident Svazu dopravy.

Jenomže Češi jsou relativně velmi váhaví kupci. Nejčastěji mají oslovení respondenti auta stará v rozmezí čtyři až deset let, přitom národní průměr se pohybuje nad šestnácti lety. Český vozový park si proto naléhavě říká o obměnu, průměrné stáří osobních vozů například v Německu je osm let.

Z průzkumu ovšem vyplývá, že letos si koupi nového auta plánují jen dvě procenta dotázaných. A 49 procent oslovených uvedlo, že ani do budoucna nákup auta neplánují. Ti, co si auto koupit chtějí, nákup přesto odkládají. Patnáct procent dotázaných zvažuje nákup v následujících pěti letech, dalších patnáct procent ještě později. Češi jednoznačně preferují nákup ojetiny, k této variantě se kloní 52 procent dotazovaných.

Elektromobil Fiat Fiorino.

Pokud si auto vybírají, jeho cena by neměla překročit hranici 400 tisíc korun. To je podle exkluzivního průzkumu nejčastější horní hranice, o které Češi uvažují. Nejraději by si auto pořídili v rozmezí 100 tisíc až 199 tisíc korun. Na špičce priorit je spolehlivost, cena a úspornost, na čtvrtém místě je pak teprve značka a na pátém druh paliva. Výbavou se zaobírá nejmenší část oslovených.

Pokud by Češi mohli radit automobilkám, na co se mají zaměřit, tak nejvíce na snižování spotřeby a zvyšování bezpečnosti. Na třetím místě je pro ně hledání alternativních pohonů. Češi tak schvalují současné chování automobilek, které přesně takto ve vývoji a inovacích automobilů postupují. Zajímavé je, že respondenti nemají zase takovou chuť na nové modely, rozšiřovat nabídkovou řadu by chtěla jen čtyři procenta oslovených.

pru

Vztah Čechů k alternativním pohonům lze označit za nedůvěřivý. V budoucnu si chtějí koupit auto s benzinovým nebo dieselovým motorem. Na třetím místě by pak zvažovali buď stlačený zemní plyn CNG, nebo hybridní elektromotor s benzinovým motorem. Čisté elektromobily je neoslovují stejně jako vodíkové motory.

Na alternativních pohonech respondentům vadí vyšší pořizovací ceny, a to v 55 procentech, krátký dojezd a nedostatečný počet čerpacích stanic.

Nejvíce Čechů neví, co bude po silnicích jezdit za auta za 20 let a jaké budou mít v té době pohony. Ti, co si troufli tipovat, si nejčastěji myslí, že vše zůstane při starém.

pru

Následně ale věří hybridům kombinujícím elektromotor a benzinový motor. Dvanáct procent oslovených vidí vzdálenější budoucnost v elektromobilech se solárními panely a jedenáct procent v motorech na CNG. Na čistější pohon by ale měla být podle veřejného mínění dotace nejlépe formou odpouštění poplatků, případně slevy na dani.

Co by oslovení v autech skutečně nejvíce přivítali? Parkovacího asistenta, který by za ně parkoval, případně výstrahu při couvání a vysílání signálu o poloze vozu záchrannému týmu při havárii.