23. června 2016 11:32 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Elektromobily už dojedou z Prahy
do Brna, dobijí se u Humpolce

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Společnost Tesla Motors představila Model 3. Začne jej ale prodávat až na konci... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Společnost Tesla Motors představila Model 3. Začne jej ale prodávat až na konci... | foto: Reuters
PRAHA Nabít elektromobil bude v Česku snazší, přibudou nabíjecí stanice i způsoby placení. U Humpolce se otevírá nová velká dobíjecí stanice i se superchargery Tesla, poskytovatelé nabíjení také chystají nové způsoby plateb.

Nabít dnes elektromobil stále není tak snadné, jak by se mohlo zdát. LN si to v praxi vyzkoušely během testu plug-in hybridu VW Golf GTE, který umožní ujet na jedno nabití baterií asi 40 km. Na delších trasách proto využívá svůj spalovací motor ve spolupráci s elektromotory v hybridním režimu. Běžné pojížďky po městě tak lze zvládnout bez problémů pouze na elektřinu, tedy za předpokladu, že řidič poctivě auto dobíjí.

Jak se ale při testu ukázalo, bez registrace u některého z provozovatelů dobíjecích stanic jsou možnosti dobití auta velmi omezené. To by se mělo ovšem v blízké budoucnosti změnit, provozovatelé dobíjecích stanic slibují pro letošní rok nejen významné investice do samotné infrastruktury (a tedy více dobíjecích míst), ale také nové platební metody a obchodní modely.

Nová „pumpa“ u Humpolce

V pátek se například otevře obří nabíjecí stanice na dálnici D1 u Humpolce. Ta bude v Česku unikátní. Jako první totiž obsahuje speciální dobíjecí stanice pro elektromobily Tesla, takzvané Superchargery. Stanici vybudovala energetická společnost E.ON a místní superchargery se zařadí do světové sítě těchto nabíjecích stanic, kde mohou majitelé vozů Tesla nabíjet svá auta zdarma.

Zkrátka ovšem nepřijdou ani další elektromobilisté, k dispozici budou všechny obvyklé typy nabíjecích standardů pro jejich vozidla. Tři parkovací místa obslouží ty, kdo potřebují nabíjet standardem CHAdeMO, dvě místa zvládnou standard CCS, celkem tři místa obslouží standard Mennekes. Navíc stanice disponuje i běžnými zásuvkami 230 V, kde půjde dobíjet elektroskútry, koloběžky, ale třeba také notebook nebo telefon.

„Rychlost dobíjení umožní při dobíjení z nuly na 80 procent kapacity baterií obsloužit denně asi 480 vozů, denní kapacita stanice je 14 MWh elektřiny,“ nastiňuje rozsah mluvčí E.ON Vladimír Vácha. Společnost, která v České republice doposud provozuje pět nabíjecích stanic, na nich prozatím umožňovala dobíjet vozy zdarma.

Nově chce firma vystavět patnáct dalších stanic, které dobijí elektromobil za zhruba 30 minut. „Nově budované stanice v projektu FAST-E budou zpoplatněny,“ říká Vácha a dodává: „Placení je možné v rámci systému EVmapa, pro neregistrované zákazníky platební kartou.“ Fungovat tedy budou různé metody a nabít vůz půjde i bez registrace či smlouvy.

Zatím většinou s čipem

Mimo síť E.ON totiž u dalších velkých poskytovatelů nabíjení funguje tak, že musí zákazník mít smlouvu s provozovatelem. U ČEZ mu na jejím základě vydají RFID čip, kterým se zákazník u stanice identifikuje a jenž nabíjení „odemkne“. Na šedesáti stanicích po celé ČR pak lze dobíjet za jednotný roční paušál, nezáleží na tom, jak často zákazník dobíjí. Kdo ovšem čip nemá, jednoduše vůz nenabije. I to by se ale mělo změnit, ČEZ si je tohoto omezení vědom.

„S dalšími variantami plateb, zejména s možností jednorázového dobití, počítáme v horizontu několika měsíců,“ říká Martin Schreier, mluvčí pro obnovitelné zdroje z ČEZ. Firma bude nové platební metody nejspíš zavádět i proto, aby mohla zákazníkům účtovat jejich reálnou spotřebu elektrické energie.

Zpoplatnění dle spotřebované energie má víceméně zavedeno Pražská energetika (PRE). U jejích dobíjecích stanic platí zákazník za čas strávený u stanice. Ovšem zaplatit třeba platební kartou tu nejde, je opět potřeba speciální RFID čip, který PRE zákazníkovi vydá na základě smlouvy.

Firma to zatím nechce měnit. „O jiných způsobech zatím konkrétně neuvažujeme, i když je sledujeme a jsme připraveni o nich případně jednat, nastane-li vhodná situace,“ tvrdí mluvčí PRE Petr Holubec a naznačuje, že by firma byla ochotná jednat například o sjednocení systému napříč všemi provozovateli nabíjecích stanic.

Jak se v Česku žije s elektromobilem Tesla čtěte v novém čísle magazínu Index, který vychází v pondělí 27. června v Lidových novinách.

Nové číslo magazínu Index LN vychází 27. června v Lidových novinách

Nové číslo magazínu Index LN vychází 27. června v Lidových novinách

  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz