Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Elektronické mýtné a vážení kamionů znovu ve hře, Senát neuspěl

Ekonomika

  15:23
PRAHA - Sněmovna dnes opakovaně schválila novelu zákona, která rozšiřuje placení mýtného i na vozy nad 3,5 tuny. Do zákona se i přes nesouhlas Senátu opět vrátil návrh na zavedení elektronických vinět místo dosavadních dálničních známek pro osobní vozy.

Elektronické „viněty“ (na snímku) by vysílaly signál na dálnici do mýtných bran. Tak by bylo možné zjistit, zda má auto zaplacený poplatek a kolik je aut v daném okamžiku na dálnicích. Majitel by přesto měl být anonymní. foto: ČTK

Poslanci znovu prosadili také možnost vysokorychlostního převažování kamionů. Právě vážení je trnem v oku dopravců.

Na převažování kamionů za jízdy pevnými vahami zabudovanými ve vozovce vadilo senátorům, že by se při něm hmotnost kamionů nezjišťovala přesně.

Elektronické viněty

Elektronické viněty pro osobní vozy mají být zavedeny od ledna 2011. Je to krok k systému, ve kterém by osobní auta platila za ujeté kilometry, a nikoliv za rok. Zpočátku se však i s vinětami bude platit za časové období.

Takové vážení by podle nich bylo spíš jen indikativní. V případě elektronických vinět poukazovali senátoři na problémy s ochranou osobních údajů.

"Poslanci přehlasovali kromě senátorů také zdravý rozum," vyjádřil se pro ČTK mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Systém vážení je podle něj natolik nepřesný, že k pokutování neslouží nikde v Evropě. Obce se prý dočkají místo peněz z pokut soudních žalob ze strany postižených dopravců, Česmad jim v tom chce poskytnout právní podporu.

"Schválený zákon tak nemůže řešit problematiku přetěžování vozidel, pouze umožní dobrý byznys s dynamickými váhami," uvedl Felix. Česmad je podle něj jednoznačně proti přetěžování vozidel, dynamické váhy však problém nevyřeší.

Kolika aut se týká?

V České republice je registrováno zhruba 100.000 nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun, velká část z nich však po dálnicích nejezdí. Naopak je nutné počítat se zahraničními vozidly. Kapsch počítá s tím, že se do systému nově zapojí 90.000 vozidel.

Naopak rozšíření mýtné povinnosti od ledna z kamionů nad 12 tun také na malé náklaďáky od 3,5 tuny takové emoce nevzbuzuje. Podle Felixe bude spravedlivější, když malé nákladní vozy přispějí na výstavbu dopravní infrastruktury podobně jako kamiony. Výnosy z mýtného putují do fondu dopravy. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky je současný mýtný systém na malé náklaďáky připraven. Elektronické palubní jednotky potřebné k placení dodá společnost Kapsch, která systém postavila a pro stát spravuje.

Bude to spravedlivé
Jak uvedl šéf Kapsche Karel Feix, jednotky budou dodány včas.

"V současné tíživé ekonomické situaci jde o krok správným směrem, protože umožní i menším kamionům spravedlivé placení za použití dálnic," uvedl Feix. Provozovatelé malých nákladních vozů si budou podle Feixe moci lépe řídit své náklady. Mýtné se platí podle počtu ujetých kilometrů, zatímco nalepovací známka představuje roční paušál.

Kolik budou dopravci za malé náklaďáky platit, není zatím jasné. Podle Hanzelky se o sazbách rozhodne během podzimu. Velké kamiony platí v průměru 4,05 koruny za kilometr, sazby se ale různí podle emisních norem Euro a počtu náprav. Schválená novela navíc nově umožňuje odlišit sazby podle dnů v týdnu, je tak například možné, že v pátek budou platby vyšší.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.