Návrh směrnice vyžaduje shodu členských států v Radě EU. Europoslanci dnes přitom nezakrývali, že očekávají názorové neshody s ministry financí jednotlivých zemí bloku. Podle zdroje z českého předsednictví unie se o věci jedná, není tak ale jisté, jestli se podaří dosáhnout shody do konce června, kdy české předsednictví končí.
Platit by se mělo za hluk, špínu i přetížení silnic
Podle europoslanců by nákladní a těžká vozidla měla platit za znečištění vzduchu, hlukové znečištění a též přetížení komunikací. Někteří europoslanci požadovali, aby majitelé těchto vozů museli platit i za emise oxidu uhličitého, protože zplodiny z těžkých nákladních vozidel jsou podle nich spoluodpovědné za klimatické změny. Při hlasování v plénu však zákonodárci tento požadavek zamítli.
Směrnice o poplatcích by se podle poslanců měla týkat všech mezinárodních silnic a dálnic spojujících evropské země a dalších komunikací, které se využívají v rámci mezinárodní přepravy zboží. Zpoplatněna by měla být vozidla s hmotností nad 12 tun, od roku 2012 také automobily vážící více než 3,5 tuny. Europoslanci neočekávají, že by se náklady na užití silnic v důsledků vybírání poplatků zvýšily o více než tři procenta.