Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Espézetky zlevní téměř o polovinu. Nejnižší nabídka je 45 korun za značku

Ekonomika

  13:35
PRAHA - V Česku pravděpodobně skončí „monopol“ na dodávání poznávacích značek, který má od 90. let minulého století firma Hicon. Ve výběrovém řízení pořádaném ministerstvem dopravy nabídla podle zjištění serveru Lidovky.cz nejnižší cenu společnost Security Paper Mill (SPM) ze skupiny Delta Capital.

Státní poznávací značka neboli espézetka - ilustrační foto. foto:  Michal Sváček, MAFRA

Právě výší cenových nabídek, které vyšly najevo po rozlepení obálek, by se měla primárně řídit výběrová komise. Pokud nabídka SPM skutečně uspěje, vyjde jedna značka nově zhruba na 45 korun oproti současným 77 korunám.

Nového dodavatele by tak ministerstvo získalo na třetí pokus. Resort dopravy vyhlásil soutěž na jaře tohoto roku.

„Ano, má nejnižší cenu,“ potvrdil pro Lidovky.cz ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) informaci o tom, že nejlaciněji nabídla plechové tabulky výše zmíněná SPM. Firma si podle svého návrhu za půl roku naúčtuje cenu 23 987 991 korun. Za toto časové období přislíbila dodávku 527 725 kusů značek.

Ťok ohlásil už třetí soutěž na SPZ. Viník minulého fiaska přišel o prémie

„Samotná příprava výroby bude trvat tři měsíce,“ doplnil šéf firmy SPM Zdeněk Kůstka. Firma se zaměřuje na výrobu speciálních papírů. Před změnou většinového vlastníka v roce 2014 se jmenovala Neograph. Pod tímto jménem sehrála roli v takzvané jízdenkové kauze pražského dopravního podniku - v minulosti odváděla sedmnáct haléřů z každé jízdenky firmě z Britských Panenských ostrovů.

Ministerstvo dopravy, které soutěž pořádalo, počítalo s maximální částkou 36,5 milionu korun za půl roku. Za celé čtyři roky to pak bylo celkově zhruba 290 milionů. Všichni čtyři účastníci - kromě SPM ještě Eltodo, Samdi a Státní tiskárna cenin - nabídli nižší částku. Společnost Hicon, dosavadní dlouholetý dodavatel, se soutěže nezúčastnila.

Jedna plechová značka tak vyjde v rozmezí 45 až 50 korun za kus.

Kdo mohl za krach?

Ministerstvo dopravy si další krach soutěže na poznávací značky v podstatě už nemůže dovolit. Jde už o třetí pokus.

Neúspěch předešlé soutěže vypsané na konci července loňského roku přišel kvůli špatnému zadání. Ťokovi lidé požadovali příliš tvrdé podmínky pro dodavatele. Tři ze šesti uchazečů poslali odvolání, mimo jiné kvůli tomu, že by museli zajistit Česku výhradní dodávky, což by výrazně poškodilo jejich další obchodní aktivity.

Ministr Dan Ťok (nestr. za ANO) uznal, že jejich námitky byly oprávněné a soutěž svým podpisem v únoru zrušil.

„Nechal jsem podrobně prověřit, jak došlo k pochybení při vypsání této zakázky. Nezjistili jsme, že by šlo o úmysl, či snahu někoho zvýhodnit. Přesto považuji podobné chyby za nepřijatelné. Pracovník, který je za věc odpovědný, přišel o všechny odměny nad rámec základního platu a dostal varování, že nic podobného již nesmí zopakovat,“ řekl v březnu pro Lidovky.cz ministr Ťok.

Kvůli tomuto neúspěchu dodávala poznávací značky pro stát i nadále firma Hicon. Už v 90. letech měla podepsanou smlouvu s ministerstvem vnitra, které mělo agendu státních poznávacích značek na starosti.

Příklady značek na přání z Liberce.

Na základě výsledků předešlého výběrového řízení (vyhlášené ještě předchozím ministrem Antonínem Prachařem) se vedení resortu podařilo dohodnout s Hiconem slevu. V roce 2015 podepsaly obě strany dodatek smlouvy, na jejímž základě stát platí 77 korun za jednu registrační značku pro osobní automobily.

Do té doby to bylo 108 korun bez daně.

Autor: