19. dubna 2015 17:30 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Evropa pije pivo z plechovek, Češi
z plastu. Dřív jím opovrhovali

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
Pivo v plastovém obalu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivo v plastovém obalu. | foto: MAFRA - Iveta LhotskáMAFRA
PRAHA Rok co rok rekord a dvouciferný nárůst. Kdysi opovrhované PET lahve se za šest let na českém pivním trhu staly šlágrem. Loni v nich pivovary prodaly přes 2,1 milionu hektolitrů (211 milionů litrů) tradičního nápoje.

To je skoro třikrát více než v plechovkách, které se přitom v Česku ve větší míře prosazují přes dvacet let.

Odbyt baleného piva už před časem předčil letitou českou tradici – točené v hospodách. Češi si ale z obchodů nenosí domů víc piva ve skleněných lahvích. 

Ty jsou sice jako „nosič“ piva stále nejpočetněji využívané (v lahvích se loni prodalo 41 procent z celkové roční pivní spotřeby 16,3 milionu hektolitrů), ale jejich obliba klesá. Loni o procento.

Mobilnější obal

Může za to nárůst prodeje piva v plastu, jehož odbyt loni vzrostl o 11 procent. Zmíněných 211 milionů litrů už představuje 13 procent trhu. Podíl piva v plechovkách sice také stoupá, ale za mnohem delší dobu se dostaly na pouhých pět procent loňské spotřeby.

Pivovary vychvalují plastový obal pro jeho lehkost, nerozbitnost a snadnou uzavíratelnost. 

ČTĚTE O PIVU:

„Pivo je díky těmto obalům mobilnější a odpovídá životnímu stylu spotřebitelů. Pivo se dostane všude tam, kde lidé žijí. Včetně víkendových výletů, akcí či cest na dovolenou,“ říká třeba mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

V Evropě je situace opačná. PET lahve mají na celkové spotřebě piva na kontinentu podíl pouhá dvě procenta. Nejvíc se tam prodá piva v plechovkách – celých 30 procent roční spotřeby.

Pivo v PET lahvi mělo na českém trhu dlouhé roky prakticky neviditelný podíl. V obchodech bylo k mání jen omezené množství značek z pivovarů Staropramen, Zubr a Nová Paka.

Maxilahev od Heinekenu

V roce 2009 ale přišel Heineken se speciální 1,5litrovou PET lahví (říkali jí maxilahev) pro jedenáctku Zlatopramen – a trhák byl na světě. Záhy se přidal Plzeňský Prazdroj, který zpočátku plnil do „petek“ jen značky Klasik a Primus a tvrdil, že plast je balení vhodné jen pro „ekonomické“ (nejlevnější) značky.

Nabídku piv v plastu rychle rozšířil i Heineken, Staropramen a další pivovary. Včetně malých. A dnes v PET lahvi nabízejí svá piva i mnohé minipivovary. Linku pro malé série a menší odběratele plastových obalů otevřela před časem v Letinech u Plzně firma Lukr. Za rok provozu vybavila na 60 zákazníků.

Prodej pivo podle obalů.

Jiní výrobci trvají na tom, že plast je pro pivo méně kvalitní a hlavně naprosto nedůstojný obal. Tvrdí to například spolumajitel humpoleckého pivovaru Stanislav Bernard nebo ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček.

„Vůbec se mi to nelíbí. Pivo se v PET lahvi dostává na úroveň nějakých limonád. Budvar do plastu rozhodně nepatří, dbáme na to, aby se pivo dostalo k zákazníkovi pokud možno v nezměněné kvalitě,“ reaguje Boček.

Svijany zase – než aby začaly plnit pivo do PET lahve – zkoušejí štěstí s maxi dvoulitrovou plechovkou.

Ti, kdo PET lahve využívají, argumentují kvalitou a aerol nepropustností materiálu vytvořeného pro plnění pivem. Plast údajně nepropouští dovnitř kyslík a ven oxid uhličitý. Pivo by tedy nemělo zvětrat.

Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimíra Balacha je jisté, že některé prémiové značky se nikdy do PET lahve nedostanou. Třeba Pilsner Urquell. Pro jiné ale může být plast příležitostí k růstu na jinak stagnujícím trhu.

„Těžko ale říci, zda a kolik dalších značek a pivovarů ještě dá na trh PET obal. Je to věc poptávky,“ říká Balach.

Miroslav Petr
  • 12Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz