21. října 2011 16:21 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Evropa už s rychlovlaky
v Česku nepočítá

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Rychlovlak TGV (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rychlovlak TGV (ilustrační foto) | foto: Reprofoto
PRAHA Evropská unie nepočítá s českými projekty na vysokorychlostní železnice v rámci evropské páteřní sítě komunikací (Ten-T). Výstavba rychlodrah se tak může o desítky let prodloužit a obtížnější bude pro tyto projekty sehnat evropské peníze, informoval ředitel Centra pro efektivní dopravu (Cedop) Petr Šlegr.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že se ještě pokusí odsunutí projektů mezi méně významné trasy zvrátit.

Seznam páteřních komunikací na svých webových stránkách zveřejnila Evropská komise a uvažované tratě spojující české hlavní město s Drážďany a Bavorskem mezi nimi nejsou.

Odklad o 20 let

Přesunutí železničních projektů do obecné sítě evropských tranzitních tras především znamená odklad dokončení projektů o 20 let do roku 2050, uvedl Šlegr s tím, že pro modernizaci osobní železniční dopravy v Česku představuje rozhodnutí komise katastrofu.

Vysokorychlostní trať do Drážďan

Vysokorychlostní trať do Drážďan by měla vést z pražských Vysočan kolem Litoměřic na Ústí nad Labem, kde by poté tunelem pod Krušnými horami pokračovala do Německa.

V Drážďanech by na ní navázala modernizovaná trať vedoucí do Berlína. V úseku Praha - Ústí nad Labem by po této trati vlaky jezdily až třísetkilometrovou rychlostí, tunel pod Krušnými horami by byl konstruován pro maximální rychlost do 200 kilometrů v hodině proto, aby jej mohly využívat i nákladní vlaky.

Cesta z Prahy do Drážďan by se zkrátila o 50 kilometrů a byla by více než dvakrát rychlejší. Druhá trať je plánovaná jako propojení Prahy s bavorským Ingoltstadtem přes Plzeň a Domažlice.

"Může se stát, že z Brna pojedete do Berlína přes Ostravu a Polsko a bude to rychlejší," řekl Šlegr. Už dnes je podle něj mnohdy rychlejší dálkové železniční spojení přes Rakousko než přímá trasa přes Českou republiku.

Ještě je šance

Rozhodnutí zatím není definitivní. Koncepci páteřních tratí bude schvalovat Evropský parlament a rada ministrů dopravy členských zemí. U všech těchto jednání je podle sdružení možné očekávat dohady, návrh se tak může ještě změnit.

ČTĚTE TAKÉ:

Právě o to se podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy úřad pokusí. V rámci rady Evropské unie hodlá ministerstvo iniciovat jednání a obě plánované tratě na seznam doplnit. "Podle našich informací není s návrhem spokojeno více zemí, nejsme jediní," řekl Novák.

Nespokojena je podle něj téměř celá visegrádská čtyřka, takže je možné přepokládat společný postup. Tím, že o změně bude vyjednávat více zemí společně, podaří se vytvořit podstatně větší tlak, dodal.

Lidovky.cz, ČTK
  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.