Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Exkluzivita nejsou vlastnosti, ale cena

  14:51
Již pošesté se v monackém Grimaldi foru pod záštitou prince Alberta konala výstava exkluzivních automobilů nazvaná Top Margues. Směsice lidí a vozidel všeho druhu to byla zajímavá, zdálo se ale, že už ani nešlo o samotné automobily.

Savage Rivale Roadyacht GTS. Pohon zadních kol zajišťuje osmiválcový motor s výkonem 650 koní. Finální verze údajně bude schopna zrychlit z klidu na 300 km/h během pouhých 15 sekund. foto: Michal Šafránek

VGrimaldi foru je docela těsno. Celá expozice automobilů by se vešla do poloviny stánku Volkswagenu na frankfurtském autosalonu. Auta jsou naskládaná těsně vedle sebe na jednotných černých podestách a místo obvyklého zázemí stojí u každého z nich jen několik židlí a stolky obložené prospekty a osobními věcmi vystavovatelů.

Spadavetturesport Codatronca TS je nekonvenčním sportovním vozem s originální aerodynamicky optimalizovanou karoserií. Je schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti 340 km/h.

Výstava Top Marques je samozřejmě přehlídkou luxusu a okázalosti. Za opravdová auta se zde považují dopravní prostředky s cenou přesahující pět milionů korun. Z rozhovorů s některými vystavovateli se zdá, že právě cena je často důležitější než samotný produkt.

Jedním z nejlákavějších exponátů byl nizozemský vůz Savage Rivale Roadyacht GTS. Tento vcelku líbivý čtyřmístný kabriolet v oranžové barvě upoutával čtveřicí vzhůru výklopných dveří. Při detailnějším pohledu se ale ukázalo, že jeho zpracování nepatřilo k nejlepším.

Combat T-98 je armádním vozem pro „běžné“ uživatele. Může mít neprůstřelnou úpravu a k dispozici je také možnost instalace střelných zbraní.

Až posléze se dozvídám, že vystavený prototyp byl dokončen teprve před týdnem a společnost čeká na reakce potenciálních zákazníků. V případě, že se najde dost zájemců o tento vůz, může údajně výroba začít za rok či dva. Odvážné tvrzení, uvážíme-li, že velké automobilce s mnohem větším zázemím trvá vývoj podobného vozu tři až čtyři roky. Poslední dotaz směřuje k ceně. Ta prý bude záviset na počtu zájemců, avšak už teď je jisté, že nebude menší než půl milionu eur.

Česká účast
Poněkud stranou hlavního dění byla umístěna expozice jediného českého vystavovatele. Byla jím společnost Innotech, která se zabývá především úpravami vozů Chevrolet Corvette.

Innotech C6 byl jediným českým zástupcem na výstavě Top Marques. Důkladně přepracovaná šestá generace Chevroletu Corvette dostala jemnější vzhled, který evokuje vozy Ferrari. K dispozici je i motor s výkonem až 1000 koní.

Automobil může mít přeplňovaný osmiválec s výkonem až tisíc koňských sil a vyznačuje se překvapivě jemně změněným designem přední i zadní části. Nelze přehlédnout inspiraci vozy značky Ferrari, která je zřejmá nejen z přídě, ale především ze zadních sloupků připomínajících aerodynamicky optimalizované řešení použité na Ferrari 599 GTB Fiorano. Tento automobil může být na přání vybaven vzhůru otevíratelnými dveřmi.

Ruský obrněnec
Na výstavě jsme s fotografem často slýchali ruštinu. Možná právě proto nechyběl ani pětitunový monstrózní off-road Combat T-98 od ruské společnosti Dartz. Tento dramaticky tvarovaný vůz prodávaný jako pick-up nebo kombi se nevyznačuje pouze vojenským vzhledem, ale také možností neprůstřelné úpravy. Dokonce je možné do něj instalovat střelné zbraně podle přání specifického typu zákazníků.

a.d. Tramontana R je možné považovat za oslavu výroby desátého vozu. Tento celokarbonový vůz nevšedních proporcí má ve svých útrobách dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec Mercedes-Benz. Dva členové posádky sedí v netradičním uspořádání za sebou.

Na výstavě byly přítomné také značky Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini či Aston Martin. I přes své dokonalé zpracování a nepochybně modernější techniku stály poněkud stranou zájmu movitých zákazníků. Ty více zajímalo například Pagani Zonda Cinque s celokarbonovou karoserií a nápaditým interiérem nebo prototyp elektrického Porsche od známého úpravce Ruf. Velkou pozornost přitahoval také sedan a kabriolet Fisker Karma s elektrickým pohonem, ale také zajímavé sportovní čtyřkolky Lazareth.

Přehlédnout nebylo možné ani extravagantní a nečekaně velký vůz Tramontana. Automobil v ceně půl milionu eur si již objednalo devět zákazníků. Vystavený desátý vůz byl speciální s doplňkovým písmenem R v názvu. Má mírně pozměněný vzhled, karbonovou karoserii a motor s výkonem 720 koní. Jedná se o dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec Mercedes-Benz, který prošel důkladnými úpravami. Cena vystaveného kusu byla stanovena na 700 tisíc eur, tedy přibližně 20 milionů korun bez DPH.

Spíše zklamání
Na ulici před budovou výstaviště probíhaly testovací jízdy s několika vozy. Mezi nejexotičtější patřily například Koenigsegg CCR, ale také ještě exkluzivnější prototyp Spadavetturesport Codatronca TS z italského Turína. Testovací jízdy ale byly spíše úsměvné, protože na sedadle spolujezdce bylo možné na ucpaných monackých silnicích vyzkoušet maximálně zrychlení na jedničku a dvojku. To vše samozřejmě za ohlušujícího zvuku sportovních motorů s otevřenými výfuky.

A tak jsme poslouchali nejen Porsche od Gembally, ale také spíše po domácku vyráběný Gumpert Apollo a mnoho dalších vozů.

Celá výstava na nás s fotografem zanechala jediný dojem, a sice ten, že už ani nejde o samotná sportovní auta a jejich vlastnosti, ale spíše o jejich extravaganci, exkluzivní materiály a samozřejmě o tučnou cenovku. Pro opravdové řidiče je jen opravdu málo z nich.

Autor: