Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Neřešili problémy, opřel se do magistrátu odcházející šéf DPP

Ekonomika

  14:11aktualizováno  16:29
PRAHA - Exředitel pražského dopravního podniku (DPP) Milan Křístek tvrdí, že politické vedení hlavního města jej neinformovalo o jednání o dodávkách tramvají pro dopravní podnik a že neřeší problémy spojené s dostavbou trasy metra A do Motola. Křístek to napsal v tiskovém prohlášení.

Generální ředitel pražského dopravního podniku Milan Křístek foto: ČTK

Křístek uvedl, že předseda dozorčí rady DPP a radní Jiří Pařízek (TOP 09) neinformoval vedení města o posudku smlouvy na nákup tramvají 15T ForCity s firmou Škoda Transportation. Z analýzy vyplývá, že by vypovězením smlouvy znamenalo několikamiliardovou sankci pro DPP. "Je evidentní, že o tomto posudku předseda dozorčí rady neinformoval vedení města ani své kolegy z TOP 09. Vedení města zároveň odmítlo připravit takzvanou ovládací smlouvu, tedy převést případnou pokutu z jednostranné výpovědi smlouvy se Škodou Transportation na město," napsal Křístek.

Nový ředitel DPP Jaroslav Ďuriš

Představenstvo pražského dopravního podniku v pondělí zvolilo svým předsedou Jaroslava Ďuriše. Zároveň ho pověřilo řízením společnosti. Do funkce generálního ředitele nastoupí 7. října. Do té doby bude pověřena řízením firmy místopředsedkyně představenstva Magdalena Češková. Ďuriš, který nyní vede dopravní podnik v Českých Budějovicích, do budoucna připustil zvýšení jízdného v Praze i propouštění ve firmě.

Vedení DPP prý navíc nebylo obeznámeno o jednáních se Škodou Transportation. "Drtivá většina výsledků těchto jednání je managementu dopravního podniku neznámá," tvrdí dnes již bývalý ředitel.

Nemožný odpis majetku

Křístek dále tvrdí, že finanční problémy DPP nezpůsobuje pouze kontrakt na tramvaje, ale i nemožnost odpisu majetku v řádu 50 miliard korun. "Podstatnou finanční náročnost znamená i navýšení vozokilometrů na příští rok z plánovaných 160 na 163 milionů vozokilometrů či dále klesajícím příjmy z jízdného, včetně částky z vymožených pokut," upozornil.

Opatření pro stabilizaci

Křístek tvrdí, že ve funkci připravil strategii, jak podnik stabilizovat a nesnížit komfort pro cestující. "Mezi navrhovaná nezbytná opatření například patří nerepresivní zamezení zneužívání přepravy černými pasažéry (až 30 procent) a využívání elektronických služeb při placení jízdného s možností různých nových slev za častější jízdy," napsal s tím, že DPP by měl zároveň prodávat zbytný majetek nebo restrukturalizovat autobusovou dopravu. "K seriózní diskuzi s představiteli města nikdy nedošlo," uvedl.

ČTĚTE TAKÉ:

Křístek se domnívá, že hlavním důvodem okamžitého přijetí jeho rezignace je smlouva se společností Inženýring dopravních staveb (IDS) na obstarávání současné největší investiční akce, dostavbě trasy metra A.

Spolupráce TOP 09 a IDS

Podle Křístka už při jeho nástupu bylo známo, že IDS nepracuje, jak by měl. "Představitelé metropole se nesnaží závažné problémy v možné trestně právní rovině řádně řešit, i když jsou na ně opakovaně a odborně upozorňováni," napsal s tím, že ho zaskočila nečinnost vrcholných představitelů TOP 09 v tomto problému. S IDS prý navíc někteří z nich udržují formální i neformální vztahy.

Autoři: ,

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...