26. února 2016 12:12 Lidovky.cz > Byznys > Média

Facebook chce vidět emoce. Tlačítko ‚To se mi nelíbí‘ chybí, důvodem může být šikana

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Facebook - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Facebook - ilustrační foto | foto: FacebookReprofoto
PRAHA Dosud mohl status typu „umřel mi pes“ či „právě jsme v nemocnici“ posbírat na Facebooku pouze reakce v podobě tlačítka „to se mi líbí“. Jenže právě u takovýchto příspěvků „lajky“ působily kontroverzně.

Největší sociální síť proto teď přistoupila k revoluční změně, která v posledních dvou dnech vyvolala bouřlivé ohlasy uživatelů. K tlačítku s palcem nahoře nově přibylo pět dalších ikonek vyjadřujících emoce: Super, Haha, Paráda, To mě mrzí a To mě štve. Stačí přitom na profilu najet kurzorem na dosavadní tlačítko „To se mi líbí“ a vyjede plná nabídka všech nabízených emocí. O zavedení tzv. emotikonů se mluví už od loňského října, kdy je Facebook začal testovat u některých uživatelů.

Zásadní přitom je, že Facebook vyšel vstříc asi 1,6 miliardy uživatelů, kteří se chtějí vyjádřit. „Revoluční je na tom, že Facebook částečně vyslyšel volání uživatelů, kteří chtěli vyjádřit jinou emoci než jen ,lajk‘,“ říká Ondřej Píša ze společnosti Manage Social. Na druhou stranu Facebook nevyslyšel všechna přání uživatelů. Obrácené tlačítko k lajku, tedy možnost „To se mi nelíbí“, svým uživatelům neposkytl.

Čisté řešení

„Důvodem je to, že Facebook chce uživatele chránit. Nechce, aby někoho lidé šikanovali právě přes tlačítko „To se mi nelíbí“, tím, že jeho příspěvky budou hodnotit negativně,“ dodává Píša. Vyjádřit sice negativní emoci lze, například k nějaké tragické zprávě lze dát „To mě mrzí“, ale nelze přímo shodit ostatní lidi.

Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg.

Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg.

Ze strany Facebooku tak jde o čisté řešení, jak ochránit uživatele. Společnost si je přitom stále vědoma toho, že je primárně určen lidem a ti ho také „živí“.

Tyto snahy se dají na Facebooku pozorovat i jinde. „Vidět to lze například v tom, jak omezuje firmy a zobrazování firemní reklamy,“ dává analytik sociálních sítí.

Zajímavé je, jak velkou získalo zavedení emotikonů pozornost ze strany veřejnosti. Facebook přitom pracuje a dělá mnohem zásadnější změny, které ale uživatelé tolik nepozorují. Jde například o změny zobrazovacího algoritmu.

„Myslím, že to odpovídá dnešní době, že z tak banální věci, jako je to, že Facebook přidá pět ikon, se stane událost, jejíž hodnota neodpovídá zájmu, kterého se jí dostává,“ dodává Píša.

Sám zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg na změnu ani pořádně neupozornil. Například na probíhajícím veletrhu Mobile World Congress v Barceloně, během jehož konání se tato změna udála, o ní nepadlo ze Zuckerbergovy strany ani slovo. Mluvil především o tom, jak je důležité připojit zbytek světa k internetu a jak z toho budou všichni těžit. Naopak poukázal na snahy Facebooku pokrýt svět signálem. Hovořil například o testování letounů, které mají pokrýt odlehlé oblasti planety.

Změnu udělal také Twitter

Ke změnám kolem ikony před časem přistoupila i další sociální síť Twitter, která se Facebooku začíná stále více podobat. Již v listopadu vyměnila hvězdičku za srdíčko, kterému se navíc nyní také říká „lajk“.

Twitter by měl rovněž teď někdy zavést nové řazení tweetů. Namísto chronologického řazení se budou uživateli zobrazovat podle toho, co se jim líbí. Zavedení novinky ale zatím rapidnímu růstu uživatelů nepomohlo. Podle poslední zprávy společnost Twitter registruje asi 320 milionů uživatelů, což je stejný počet jako v předchozím čtvrtletí.

Luděk Vokáč, Vojtěch Wolf, Lidové noviny
  • 2Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!