Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Facebook vás bude chtít připoutat a nepustit. Nově zkusí vlastní zpravodajství

Média

  6:30
PRAHA - Facebook postupuje ve své snaze stát se základním internetovým portálem, kde se uživatel dozví vše podstatné a ze kterého nebude muset vytáhnout paty. Nově vyvíjí aplikaci, která bude zobrazovat krátké zprávy a odkazy od vybraných zdrojů, podobně jako to činí Twitter.
Facebook – ilustrační foto.

Facebook – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Přestože o produktu zatím nejsou známy bližší informace, odborná veřejnost už pochybuje o způsobu výběru a vyváženosti zpravodajství.

Nová aplikace, jejíž první obrázky přinesl Business Insider, vzniká v rámci iniciativy Facebook for Business, což je nástroj umožňující firmám spravovat své stránky, účty pro reklamu či aplikace na této sociální síti. Facebook samotný se k tomu nechce vyjadřovat. Aplikaci, která je zatím v rané, takzvané alfa fázi testování, dostalo k vyzkoušení jen pár vybraných firem.

Twitter tápe, Facebook sílí. Když dva dělají totéž, není to totéž

Podle toho, co se dá vyčíst ze záběrů, by celá služba měla fungovat na principu podobném konkurenční sociální síti Twitter. Uživatel si zvolí zdroje a témata, na která si přeje být upozorňován. Mobilní upozornění, která pak bude dostávat, budou obsahovat až 100 znaků textu a internetový odkaz na článek pro ty, kterým by krátké oznámení nestačilo a chtěli by se dozvědět víc.

Facebook příspěvky proškrtává

Pro partnery přitom bude výhodné, že na rozdíl od běžné publikace na Facebooku se uživatelé prokliknou na článek na jejich stránkách. Mohou tak profitovat z vlastní nasmlouvané reklamy. Také by měli mít jistotu, že se jejich oznámení k uživatelům skutečně dostane.

Facebook totiž kvůli narůstajícímu počtu uveřejňovaných příspěvků a neustálým úpravám svých algoritmů dospěl do stavu, kdy se publikované příspěvky jednotlivých stránek zobrazí jen zlomku celkového počtu fanoušků. Podle různých expertních odhadů se obyčejný příspěvek dostane jen ke dvěma až osmi procentům uživatelů.

Facebook to zdůvodňuje tím, že průměrný uživatel by měl při každém přihlášení k přečtení kolem 1500 nových příspěvků, někteří ale dokonce i 15 tisíc. Proto začal přistupovat k výraznému proškrtávání, a kdo chce být vidět víc, musí si zaplatit. Například americký fotograf Dani Diamond takto utratil dva tisíce dolarů za jediný týden propagace.

Internetový Mengele

FAcebook jako prostředek vědeckého bádání

Právě to je kámen úrazu. Zdrojů nebude k výběru takřka nekonečné množství, jako je tomu na klasickém Facebooku, Twitteru a jinde. Půjde o uzavřený okruh VIP partnerů, kteří si za své místo v aplikaci zaplatí. Služba tak podle prvních kritik může nejen znevýhodnit malé a nezávislé zpravodajské weby, ale také posílit některé názorové proudy a Facebook dostat do role cenzora.

Jeho vliv na vidění světa přitom není zanedbatelný. Před rokem vyvolalo hysterii odhalení, že Facebook ovlivňoval nálady lidí bez jejich vědomí. Experiment z roku 2012 spočíval ve filtrování negativních a pozitivních zpráv na zdech uživatelů, kteří se pak těmito emocemi „nakazili“.

Nejde však o ojedinělý případ. Vědecká skupina, která v současnosti čítá kolem 40 pracovníků, vznikla ve Facebooku už v roce 2007 a od té doby provedla stovky pokusů, většinou pro komerční účely firmy.

Jak zrádné může být vidění světa skrze Facebook, zjistili v roce 2013 i Češi. Ze statistik příspěvků Facebooku a Twitteru se totiž zdálo jasné, že z prezidentských voleb vzejde jako vítěz Karel Schwarzenberg. Nakonec se ale prezidentem stal Miloš Zeman.