Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Ferrari 458 Italia – rudá hračka s odkazem formule 1

Ekonomika

  15:40
Ferrari. Symbol sportovních úspěchů, nekompromisnosti, sportovního nasazení - a krásy. Ferrari 458 Italia jde ve stopách svých předchůdců, ale současně ukazuje, jak fungují nejmodernější dostupné technologie.

Aerodynamika a Pininfarina společně vytvořily osobitý a velmi lehce působící automobil, o němž nemůže být pochyb, z jakého je chovu foto: Ferrari

Stojím v boxech okruhu Fiorano, který leží v těsné blízkosti továrny Ferrari, a dramaticky tvarované nejnovější Ferrari 458 Italia už spokojeně vrčí a ohřívá své kapaliny. S tím, jak zasedám do tvrdých a mé tělo těsně obepínajících sedadel, nervozita stoupá.

Aerodynamika a Pininfarina společně vytvořily osobitý a velmi lehce působící automobil, o němž nemůže být pochyb, z jakého je chovu

Spínačem na volantu volím režim Race, pravou páčkou pod volantem řadím za jedna, pobízím plyn a vyrážím. Druhým pohybem páčky se řadí dvojka a já konečně mačkám plyn naplno. Ručka otáčkoměru po ciferníku proběhne tak rychle, že ji skoro nestačím sledovat. Držím plyn stisknutý a řadím dál. Až na trojku si motor stíhám dokonale užít. Jeho progresivita a lehkost, s níž jde do otáček, jsou fascinující.

To nejlepší ale přichází po překročení osmi tisíc otáček. Opravdu. Poslední tisícovka před číslicí 9 je zcela opojná a strhává na sebe veškeré mé vnímání. Čtyřku už vytočit nestíhám. První pravá ostrá zatáčka se kvapem blíží.

Dokonalé splynutí auta a muže

Z rychlosti kolem 200 km/h přecházím plynule na brzdy. Opírám se do pedálu a mám pocit, jako by auto k silnici přitiskla nějaká tajemná síla. Ve skutečnosti je to výsledek tření v keramických brzdách.

Dávám si záležet na plynulém přechodu z brzd do zatáčení a auto se mi odměňuje doslova nádhernou vyvážeností a citlivostí. Rychle reagující atmosférický motor dovoluje snadno najít hranici trakce zadních kol. Citlivé řízení to samé umožňuje vpředu. Následující čtyři kola jsou ukázkou, jak snadno a rychle může dojít k propojení stroje a řidiče.

Druhá část mezinárodní prezentace nového Ferrari je situována na horské silničky v okolí Maranella. Jsou to stejné cesty, na nichž bylo toto sportovní auto s motorem uprostřed, sekvenční dvouspojkovou převodovkou, aktivní aerodynamikou a bleskově fungující elektronikou vyvinuto.

Aerodynamika a Pininfarina společně vytvořily osobitý a velmi lehce působící automobil, o němž nemůže být pochyb, z jakého je chovu

Zpočátku se může zdát, že tento model správně patří pouze na okruh, avšak jak zjišťuji, tak i na poměrně hrbolatých silnicích funguje velmi dobře. Umožňuje totiž pro tyto případy změkčit podvozek.

Vozovka s chvílemi vlhkým povrchem se může zdát pro automobil s výkonem 570 koní a zadním pohonem náročná. Nicméně celková sdílnost Italie, její přizpůsobivost a skoro až fanatická ochota k zatáčení, které jsem pocítil i na závodním okruhu, jsou na mé straně i zde a dovolují zcela přirozeně využívat její značný potenciál.

Po dnu stráveném s Ferrari 458 Italia se nebojím - i s vědomím, že používání superlativů je v novinařině velmi ošemetné - napsat, že se jedná o nejvyspělejší a současně nejpodmanivější vůz daného zaměření.

Data

  • Karoserie
    Rozměry 4527x1937 x1212 mm
    Hmotnost 1380 kg
    Motor zážehový V8, 4,5 l
    Výkon 419 kW (570 k)/9000 min-1
    Toč. moment 540 N.m/ 6000 min-1
  • Provoz
    Zrychlení 0-100 km/h pod 3,4 s
    Nejvyšší rychlost přes 325 km/h
    Komb. spotřeba 13,7 l/ 100 km
    Cena 5 000 000 Kč

Autor: