Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ferrari pro každý den: nový model California

Ekonomika

  19:41
PRAHA - Na pohled se nic nezměnilo. Ferrari California vypadá stále stejně, jen je o 30 kilogramů lehčí a o 30 koní silnější. Na tohle auto by se ale nemělo pohlížet jako na chudšího sourozence – stačí se svézt...

Ferrari California foto: Ferrari

Díky Californii se slavná italská značka zpřístupnila novým zákazníkům. Zastánci tradičních ferrari protestovali, ale efekt byl zřejmý: sedmdesát procent kupců prvního ferrari s osmiválcem vpředu vůz této značky dosud nevlastnilo a pětina majitelů svůj vůz používá denně.
Tohle auto je totiž přizpůsobivé.

Na rozdíl od většiny konkurentů má zadní sedačky, sice jen miniaturní, svezete na nich maximálně zavazadla nebo děti, ale má je.
Po stisknutí tlačítka se California během pouhých patnácti sekund promění z kupé na kabriolet a složená střecha ubere z objemu velkého kufru jen sto litrů.

O 30 kg lehčí

Jinak se California opticky nijak zvlášť nezměnila, i když obsahuje mnoho zásadních inovací. Dostala přepracovanou karoserii ze dvanácti druhů hliníkových slitin (o čtyři více než původně), která je o 30 kilo lehčí.
Na vynikající tuhost skeletu to ale nemělo vliv. A ten motor... Nyní má z objemu 4,3 litru výkon 490 koní při 7750 otáčkách a maximální točivý moment 505 Nm od 5000 otáček.

Navíc, sprint na stovku za 3,8 s a maximální rychlost 312 km/h. Osmiválec bleskově reaguje na sebemenší přidání plynu, s otáčkami roste naléhavost, a když ručička otáčkoměru letí k osmičce, pronikavý zvuk motoru ucítíte až v břiše. S motorem perfektně spolupracuje sedmistupňová dvojspojková převodovka, která umí při klidné jízdě řadit hladce jako klasické automaty a nemá prodlevy.

Její schopnosti se ukážou po přepnutí auta do sportovního režimu pomocí ovladače Manettino na volantu. Pak rychlosti doslova střílí. Pokud se ji rozhodnete ovládat pádly pod volantem, po každém podřazení práskne jako bič. A pokud se necháte až příliš unést, můžete se spolehnout na karbon-keramické brzdy, které lze citlivě dávkovat.

Snadné ovládání

Přeladěn byl také podvozek a řízení. California se snadno ovládá, nepůsobí těžce a její karoserie se téměř nekroutí. Díky rozložení hmotnosti – 47 procent vpředu ku 53 vzadu – i elektronicky řízenému samosvornému diferenciálu se lačně vrhá do zatáček, kde ji lze stáčet plynem. Nová verze je navíc mrštnější. Ferrari také nabízí nový příplatkový sportovní paket Handling Speciale s tvrdšími pružinami, rychlejší řídicí jednotkou magnetoreologických tlumičů a ostřejším řízením, které má jen 2,3 otáčky mezi dorazy volantu. S tímto paketem se auto téměř nenaklání, na rozbitých českých silnicích je pak ale místy tvrdé, byť v zatáčkách přímo neodskakuje. Právě ostré řízení ale na někoho může být až příliš zbrklé, jeho plynulé ovládání vyžaduje cit.

California by stála za koupi už kvůli tomu motoru a jeho koncertu, ale nabízí toho mnohem víc – výkony i emoce spolu s relativním komfortem, perfektně zpracovaný interiér důsledně obšitý kůží, praktičnost a sedmiletou servisní údržbu včetně originálních dílů i kapalin v ceně. Je to skvělé auto, které může pyšně nést znaky Ferrari.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!