Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Festival reklamy v Cannes má nejmíň soutěžících za řadu desetiletí

Média

Nejoceňovanější kampaní na mezinárodním reklamním festivalu Cannes Lions je zatím kampaň zvaná „Nejlepší práce na světě“, která podporovala turistický ruch v australském Queenslandu. České agentury vycházejí do této chvíle ze soutěže naprázdno, mají jen jednu nominaci.

Reklama podporuje turistický ruch v australském Queenslandu. foto: Reprofoto

Festival, jehož 56. ročník běží od 21. do 27. června, se přitom sám potýká s největším propadem účasti i přihlášek za několik desetiletí.

Takový propad nečekali

Takový pokles účastníků z roku na rok pořadatelé největšího světového festivalu reklamy ještě neviděli. Oproti loňsku letos dorazilo pouhých šest tisíc delegátů, což je o 40 procent méně než loni, a to i přesto, že letos poprvé byl k soutěžním disciplínám přibrán také obor public relations, v Cannes dosud zcela opomíjený.

„Je zjevné, že ti, kteří jezdili na festival sledovat projekce, poslouchat přednášky a inspirovat se, přijeli i letos, zatímco ti, kteří přijížděli hlavně popíjet drinky a polehávat na pláži, si letos svůj výlet odpustili,“ komentoval to ředitel festivalu Phil Thomas. Pravda je, že tak velký propad organizátoři nečekali – kromě menší účasti také letos v Cannes soutěží o zhruba šest tisíc prací méně, což představuje pokles více než o pětinu (nově otevřená kategorie PR letos přinesla jen hubené čtyři stovky přihlášek navíc).

Češi zatím bez výraznějšího úspěchu

René Jež ze společnosti FLE Media, která festival na českém trhu zastupuje, připouští, že Češi letos na nějakou výraznější účast v Cannes takřka rezignovali: „Počet přihlášek od českých agentur je nejnižší za posledních pět šest let, a ani mezi delegáty letos příliš našich lidí nenajdeme.“

To je ostatně jeden z důvodů, proč Češi z Cannes jen málokdy odjíždějí s některou z cenných trofejí – kdo nesoutěží, nemůže vyhrávat. Z devíti kategorií, jejichž hodnocení bylo do uzávěrky tohoto vydání ukončeno, se jen jediné práci podařilo dostat alespoň na shortlist kategorie rozhlasové reklamy (agentura Young & Rubicam pro značku Vekra), na ocenění však již tato reklama nedosáhla.

Slabšímu zájmu delegátů se pořadatelé rozhodli čelit tím nejrozumnějším možným způsobem – co nejatraktivnějším programem. Na pět desítek odborných seminářů a dvacítku workshopů nabízí plejádu významných osobností mezinárodního marketingu a byznysu – počínaje celosvětovým šéfem Microsoftu Stevem Balmerem, který přijede do Cannes, aby tu převzal ocenění „Media Person of the Year“, přes zakladatele a šéfa Google Erika Schmidta, až po prominentní řečníky, jakými jsou režisér, producent a herec Spike Lee, bývalý generální tajemník OSN Kofi Annan či zpěvák a aktivista Bob Geldof.

Jedním z aktuálních témat současného marketingu je bezesporu fenomén sociálních médií a s ním spojená otázka, nakolik a zda vůbec je možné toto nové prostředí využít jako nástroj marketingové komunikace. Sérii seminářů k této otázce v Cannes přinesla diskuse s top manažery největších světových portálů tohoto typu: Rebekou Horneovou z MySpace, Kevinem Eyresem z LinkedIn, viceprezidentem Facebooku Mikem Murphym a spoluzakladatelem Twitteru Bizem Stonem.

Hranice se stírají

Jednoznačným trendem, který přímo čiší z přehledů vítězných prací všech zatím zveřejněných kategorií, je naprosté stírání hranic mezi jednotlivými komunikačními disciplínami. Toho si všimli i porotci. „Spousta prací v kategorii promotion má zjevné prvky PR, digitálního či direkt marketingu,“ prohlásil předseda poroty Promo Lions Bill Rosen a měl pravdu.

Stále častěji se stává, že jedna a táž kampaň soutěží v několika kategoriích, a je-li kvalitní, pak také získá několik různých cen. Letos mezi takové hojně oceňované práce patří už zmíněná kampaň na Nejlepší job na zeměkouli, podporující turistický ruch v australském Queenslandu, reklamní projekt pro zbankrotované japonské město Yubari, akce na Prodej naděje pro portugalský Červený kříž či taneční mánie na britských nádražích pod značkou T-Mobilu.

Rušný vývoj prodělala v minulých letech struktura soutěžních kategorií – téměř každý rok přibyla nějaká nová disciplína, pro niž se v Cannes otevřely dveře. Letos to bylo public relations (PR). Zda se podaří prosadit nové PR Lions mezi prestižní světové (či alespoň evropské) PR soutěže, je prozatím otazníkem. Pořadatelé festivalu hodili profesionálům v PR rukavici, ti ji však zatím (alespoň soudě podle letošních přihlášek i vítězných kampaní) nezvedli.

Autor: