21. března 2008 11:57 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Testy

Fiat 500: jasná sázka na retro

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Fiat 500 je pohledným vozem, který je k dispozici pouze s třídveřovou karoserií. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Fiat 500 je pohledným vozem, který je k dispozici pouze s třídveřovou karoserií. | foto: Foto Fiat
Nová verze automobilové legendy, která se vyrábí od roku 1957, okouzluje svým vzhledem. Nabízí dvanáct barev karoserie a „vychytávky“ navíc -například barvu klíče lze zvolit tak, aby ladila s vozem.
Značka Fiat je ukázkou toho, že každý by měl dělat to, co skutečně umí. V případě této tradiční italské automobilky jsou to malá auta. Nová generace modelu Panda, stejně tak jako větší Grande Punto dokázaly tuto značky pozdvihnout z krize, kterou zažívala na přelomu tisíciletí.

Je vidět, že Fiat má nyní jasnou vizi a přesně ví, jaká auta stavět. To ostatně dokazuje také model 500, který se představil v loňském roce a na českém trhu se naplno začal prodávat letos v lednu. Fiat se v případě tohoto vozu inspiroval svojí minulostí. Původní „pětistovka“, která se začala vyrábět od roku 1957, byla jedním z vůbec nejúspěšnějších modelů své značky a do roku 1975 se jí prodalo téměř čtyři miliony kusů.

 Fiat 500 1,4 16V
Koncepce třídveřový čtyřmístný hatchback s motorem napříč vpředu a pohonem předních kol, rozměry 3546x1627x1488 mm, rozvor 2300 mm, provozní hmotnost 1005 kg, zavazadlový prostor 170 l

Motor zážehový čtyřválec, 1368 cm3
Výkon 74 kW (100 k)/6000 min-1
Toč. moment 131 N.m/4250 min-1 Převodovka 6M
Zrychlení 0-100 km/h 10,5 s
Nejvyšší rychlost 182km/h
Komb. spotřeba 6,3 l/100 km
Cena 329 900 Kč

Klady: efektní design karoserie i interiéru, vysoká úroveň bezpečnosti, dobré jízdní vlastnosti na rovné silnici

Zápory: vnitřní prostor, omezený komfort, hlučnost motoru, vyšší spotřeba, nepřehledné přístroje
Když uvidíte starý a nový Fiat 500 na fotografiích, možná si rozdílů ani nevšimnete. Novinka je jen celkově zaoblenější. Jakmile by ale tato auta stála vedle sebe, uvědomíte si obrovské rozdíly. Nový model s délkou 3,55 m a výškou téměř 1,5 m je totiž mnohem mohutnější než pouhé tři metry dlouhý předchůdce.

Chcete ho jiné? Není problém
I přes podobný design je ale nový Fiat 500 zaměřen jinak než dřív. Ambice praktičnosti a racionality přenechal modelu Panda a nová 500 je stylovější. Je autem zaměřeným více na design a na to, aby svého majitele nepřehlédnutelně reprezentovalo. To je také důvod, proč Fiat nabízí spoustu možností, jak novou 500 individualizovat. Kromě dvanácti barev karoserie a mnoha možností barevných kombinací interiéru je v nabídce také osm originálních polepů karoserie. Zajímavostí je, že lze změnit barvu a design také klíčku tak, aby ladil s vozem nebo třeba kabelkou.

Retrodesignu karoserie odpovídá i provedení interiéru. Přístrojová deska působí jednoduše a přináší dovnitř barvu exteriéru. Samotné rozvržení ovládacích prvků je přehledné a jednoznačné. Určité potíže ale může řidič shledat při pohledu na přístroje. Ty jsou kvůli zdánlivé jednoduchosti a efektnímu designu nepřehledné. Jedná se o soustředné spojení trojic kruhových přístrojů do jednoho tělesa. Vnější kruh tak ukazuje rychlost, střední otáčky motoru a uprostřed je displej s údaji palubního počítače orámovaný ukazatelem paliva a teploty motoru. Při jízdě se tak na odčítání údajů musíte soustředit více, než by bylo příjemné.

U Fiatu 500 asi nelze čekat prostorové zázraky. Po usednutí za volant poněkud překvapí velmi vysoká poloha sedadel. Omezeni se nebudete cítit v podélném směru ani na výšku. Snad nejvíce drobné rozměry ale pocítíte v šířce vnitřního prostoru. Na zadní sedadla se sice posadí i dvojice dospělých, nicméně cestování na dlouhé vzdálenosti nelze doporučit. Při pobytu uvnitř je z vozu cítit i díky tlustým sloupkům karoserie bytelnost, kterou potvrzuje i zisk pěti hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP.

Fiat 500 je pohledným vozem, který je k dispozici pouze s třídveřovou karoserií.Sportovní verze
Testovaný Fiat 500 byl laděn sportovně. Jeho přední kola poháněl zážehový čtyřválec 1,4 litru s výkonem 100 koní, který vzhledem k hmotnosti jedné tuny sliboval spoustu zážitků. Očekávání ale předčila realitu. Motor byl sice silný, nicméně do otáček se mu příliš nechtělo a působil spíše těžkopádným dojmem. Současně s tím se značně projevoval také akusticky. Mnohem příjemněji se jezdilo s Fiatem 500 vybaveným turbodieselem 1,3 litru, který se prodává za stejnou cenu.

Díky tvrdšímu sportovnímu podvozku působil malý „fiátek“ na kvalitních silnicích příjemně dravým dojmem. Jakmile ale nebyla kvalita asfaltu pod koly ideální, změnilo se jeho chování na uskákané a nepříliš pohodlné. Poněkud překvapivý byl i velký průměr zatáčení, který byl u testované verze 10,6 m.

Fiat 500 je moderním vozem, který potěší zejména mladší zákazníky možnostmi individualizace. Jedná se o pohledný doplněk, který se prodává za vyšší ceny, než je v daném segmentu obvyklé. Nicméně značný zájem zákazníků ukazuje, že právě design a výjimečnost jsou u tohoto vozu nejvíce ceněnými vlastnostmi.

  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz