Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Finta, jak urychlit stavbu dálnic. Nový ekologický posudek už nebude potřeba

Evropa

  7:00
PRAHA - Vláda vymyslela způsob, jak urychlit výstavbu klíčových dopravních staveb za použití evropských fondů. U vybraných projektů, u nichž Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), by tento proces mělo nahradit ověřovací stanovisko podle chystané novela zákona.

Dálnice D5 foto: ŘSD

Mezi vybranými jedenácti prioritními stavbami je deset dálnic a jeden železniční projekt. LN mají jejich seznam k dispozici (viz box).

Speciální novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí chce vláda předložit poslancům na mimořádné schůzi ke schválení ve zrychleném režimu.

VYBRANÉ STAVBY:

  • D3 – obchvat Českých Budějovic

(Úsilné – Hodějovice) 4,1 km

(Hodějovice – Třebonín) 5,6 km

  • D6 – obchvat obcí Lubenec, Řevničov, Krušovice

(obchvat Lubenec) 1,9 km

(obchvat Řevničov) 2,2 km

(Nové Strašecí – Řevničov) 2,0 km

  • D48 – Frýdek-Místek

(obchvat Frýdek-Místek) 5,3 km

  • D35 – Opatovice – Ostrov

(Opatovice n. L. – Časy) 6,6 km

(Časy – Ostrov) 5,9 km

  • D49 Hulín – Fryšták

(Hulín – Fryšták) 8,8 km

  • D55 Otrokovice

(obchvat Otrokovic) 1,3 km

  • D11 Hradec Králové – Smiřice

(Hradec Králové – Smiřice) 9,7 km

  • I/11 Ostrava – prodloužená Rudná

(Ostrava – prodl. Rudná) 3,3 km

  • D1 Říkovice – Přerov

(Říkovice – Přerov) 9,0 km

  • R1 SOKP D1 Běchovice

(D1 Běchovice) 11,1 km

  • Modernizace železniční trati Sudoměřice – Votice

(Sudoměřice – Votice) 5,2

Celkem 82 km

zdroj: ministerstvo dopravy

V příštích týdnech se mají vést jednání s Evropskou komisí, aby navrhované řešení vyhovovalo ijí. I když unijní směrnice, jak tvrdí ministr dopravy Dan Ťok, takovýto postup umožňuje, je otázkou, zda ho Komise nakonec schválí.

„Odsunutí jejich výstavby (vybraných komunikací – pozn. red.) by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ vysvětluje Ťok.

Odhadované náklady vybraných komunikací obnášejí 82 miliard korun.

Více než stovka dopravních staveb má stanovisko EIA podle zákona platného před vstupem do EU.

„Problém je, že Česká republika měla mnoho let k dispozici stanovisko EIA, ale stát za tu dobu nebyl schopen tyto stavby postavit a mnohé z nich zatím nemají ani územní rozhodnutí či stavební povolení,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka.

Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, zatím ale bez přesvědčivého výsledku.

Kolize se zákonem o environmentálním povolování se netýká všech dopravních staveb. Vláda již v roce 2015 vyjednala výjimku pro novější stanoviska. Řada z projektů tak má posouzení vydané podle aktuálnějšího zákona a bude povolení EIA jen ověřovat. To podle ministra životního prostředí Richarda Brabce probíhá rychle a bez problémů.

Stavebnictví nekrachuje

„Při schvalování zákona o EIA panovala obava, že ověřování stanovisek povede k průtahům a soudním sporům. Nic z toho se až dosud nepotvrdilo, ověření zatím u všech 148 staveb proběhlo hladce,“ dodal Brabec.

Nepřímo tak potvrzuje Ťokova slova. „Není pravda, že kvůli problémům s EIA krachuje stavebnictví a půjde do recese,“ říká ministr dopravy a popírá, že by kvůli problémům s EIA hrozilo plošné zastavení výstavby.

U staveb, které nejsou na seznamu, však bude nutné projít celým procesem EIA. „Na příští jednání vlády rovněž přineseme materiál, který by měl výrazným způsobem zjednodušit stavební řízení, možnost výkupu pozemků, aby ten fakt, že budeme EIA opakovat, nezpůsobil další zpoždění projektů,“ řekl Ťok.

Navrhovaný krok má umožnit čerpání evropských fondů a výstavbu tak, jak byly původně plánovány.

Česká republika kvůli složité legislativě v minulých letech připravovala dopravní stavby nejpomaleji v Evropě, jiné země problém se starými povoleními nemají.

Autor: