Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Fio zaútočila na matky českých bank. Jsme místní, vzkazuje

Ekonomika

  6:00
PRAHA - „Rodinu si nevybíráš,“ říká známá věta. Stejně jako to platí v normálním světě, platí to i na bankovním trhu. Přesto skutečnost, že banky jako je ČSOB, Česká spořitelna či Komerční banka jsou v rukou zahraničních matek a odvádí své zisky do zahraničí vzbuzuje v lidech nepříjemnou pachuť a obavy. Právě na tuto nelibost klientů vsadila v reklamní kampani i česká Fio banka.

V reklamě Fio banky vystupuje postava zahraničního bankéře, který si nemůže vynachválit v Česku tolik neoblíbené poplatky foto: Fio.czReprofoto

V reklamě už takřka měsíc paroduje Fio zahraničního bankéře, který si nemůže vynachválit v Česku tolik neoblíbené poplatky, které mu jdou do kapsy. „Je to západoevropský hochštapler, který žije v Monaku. Možná by šlo říct, že se jedná Švýcara, který se pohybuje mezi německým, francouzským a italským kantonem,“ popisuje postavu Jiří Vodička, ředitel pro strategii a marketing Fio banky a dodává, že například uvažovalo i němčině ( pozn. red. jazyk mateřských bank České spořitelny či Raiffeisenbank), jenže s tou by reklama podle Vodičky vypadla spíše jako další díl České sody.

„Sekundárním motivem kampaně je téma, které také rezonuje a to, že jsme česká domácí banka. V poslední době je evidentní, že roste popularita domácích tuzemských potravin, farmářských trhů, nebo zájem o služby a výrobky českých firem.,“ říká Jiří Vodička a dodává, že by byla škoda nekomunikovat ryze český původ Fio banky, kterou před dvaceti lety založila skupina několika mladých „matfyzáků".

Profit versus klientský servis

Nejedná se přitom na českém mediálním a bankovním trhu o nový koncept. Konfrontační kampaň, kdy menší banka ukazuje na slabá místa větší konkurence, spustila už před dvěma roky Air bank. Ta se do povědomí zapsala kampaní s dvěma bankéři, kdy ten otylý a hamižný reprezentuje tradiční představy o nenasytných finančnících ze zavedených bank.

PSALI JSME:

„Tradiční banky se bohužel naučily být hodně dobré v tom, jak vydělat na klientech, aniž by si toho ti všimli. Proto v reklamě používáme archetyp bankéře, kterého klienti nezajímají, kterému je jedno, jestli ho mají lidé rádi. Důležité je pro něj vydělat. Co se týká našeho vlastního zisku, tak toho chceme samozřejmě také dosáhnout. Ale dopředu říkáme, že bude dlouhodobě výrazně nižší, než u velkých bank, protože nám takový bude stačit,“ říká Jakub Petřina, ředitele marketingu Air Bank.

Ten dokonce připustil, že o podobné kampani zaměřené na vlastnické struktury se v Air bank také uvažovalo. „Bylo by dobré, aby lidé věděli, kdo jejich banky vlastní, do jakých zemí odchází jejich miliardové zisky, protože dnes to neví. Zrovna teď byla například zveřejněna studie o rostoucí kupní síle na Slovensku a za jeden z hlavních problémů stagnace v Česku autoři označili odliv zisků a dividend z České republiky do zahraničí. Celkově jde o poměrně složité téma a proto se mu zatím v reklamě nevěnujeme,“ dodává Petřina.

Konfrontační kampaň velkých bank se zatím nechystá

Odborníci si účinností takové reklamy tolik jistí nejsou. „Neberu to jako souboj velkých bank s malými bankami, ale jako boj malých bank, které loví ve stejném rybníku a podobný typ klientů.“ míní Pavel Brabec prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace. „Popravdě jim nezbývá nic jiného než se vymezovat proti velkým bankám,“ dodává.

Velké banky zatím protiútokem odpovědět nechtějí. „Obecně můžeme říct, že cestou konfrontačních kampaní nejdeme, cílíme na širší trh a především na klienty, nikoliv na konkurenci. V kampaních se snažíme vyzdvihovat naše pozitiva, nikoliv poukazovat na negativa konkurence“, říká Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny. Podobně přitom mluví i zástupci dalších velkých bank. Například Michal Teubner z Komerční banky uvádí, že Komerční banka nikdy neplánovala kampaň směřovanou vůči malým bankám.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!