Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Firmám na zážitky se navzdory krizi daří

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Firmám, které za úplatu nabízejí například svezení luxusním automobilem, seskok padákem, lekce golfu, jízdu v obrněném transportéru či různé masáže a relaxační pobyty, se navzdory potížím české ekonomiky daří a tuzemský trh se zážitky vykazuje růst. Zážitky v posledních dvou letech začaly zprostředkovávat také stále oblíbenější slevové servery.

Horkovzdušné balony přeletěly nad Sněžkou. foto: ČTK

Zakladatelka a spolumajitelka společnosti Firma na zážitky Linda Vavříková sdělila, že zatímco v roce 2007 velikost tuzemského trhu se zážitky odhadovala na 100 milionů korun, tak nyní lze hovořit o 130 milionech korun, do kterých ale nejsou započítány tržby slevových serverů.

ČTĚTE TAKÉ:

"Počet zážitkových firem na trhu klesá, ale pokud mohu mluvit za nás, tak se přitom neustále zvyšují tržby. Zážitky se především pro jednotlivce stávají běžnějším produktem, firmy je ale stále pomalu objevují," uvedla.

V Česku je zhruba 30 zážitkových firem

Aktuální počet zážitkových firem v Česku Vavříková odhadla na zhruba tři desítky, přičemž většina z nich ale zaměstnává maximálně tři lidi. Hospodářská krize, kvůli které Češi začali více zvažovat své útraty, měla podle Vavříkové vliv i na tuzemský trh se zážitky.

"Krizi jsme nejvíce pocítili koncem roku 2008 a od roku 2009 opět vykazujeme nárůst. Museli jsme ale na situaci zareagovat. Přidali jsme levnější zážitky do nabídky a vytvořili samostatnou zážitkovou značku Den jak sen, která je více orientovaná na cenu a nový segment klientů z řad maloobchodu," řekla Vavříková.

Zážitkovým firmám konkurují slevové portály

Část tuzemského trhu se zážitky si v posledních dvou letech ukrojily slevové portály, které se v Česku staly na jaře 2010 fenoménem a od té doby jim prudce rostou tržby. Jednatel slevového agregátoru Slevín.cz Michal Menšík ale řekl, že po počátečním boomu se letos nabídka zážitků na slevových portálech snížila zejména na úkor pobytů. Menšík odhadl, že pokles činí 20 až 30 procent. Poukázky na zážitky tak nyní mají v nabídce tuzemských slevových webů zhruba pětiprocentní podíl, což představuje 200 nabídek denně.

Autoři: ,
Témata: Firmy a trhy, Česko