10. dubna 2007 7:49 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Firmy milují platební karty

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Platební karty chce stále více firem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Platební karty chce stále více firem. | foto: Lidové noviny
PRAHA Platební karty pronikají do života stále většího počtu českých firem. Organizace, které je vydávají, totiž potvrzují výrazný nárůst klientů z řad firem.

„Počet vydaných firemních platebních karet dosáhl na konci minulého roku sedmdesáti osmi tisíc, což je meziroční nárůst ve výši čtyřiačtyřiceti procent,“ uvedl za společnost MasterCard generální ředitel pro Českou republiku Ján Černý s tím, že celková útrata uskutečněná těmito kartami tak narostla o téměř čtvrtinu na 14,3 miliard korun.

Podobně je na tom i další karetní společnost – Visa Europe, která měla ke konci roku 2006 na 86 900 firemních klientů. Za poslední rok se jí tak podařilo dodat karty zhruba třem tisícovkám firem. Podle Jany Lvové ze společnosti Visa Europe roste obliba platebních karet mezi firmami především kvůli výhodám, které tento nástroj podniku přinese.

„Firmy nemusejí své zaměstnance před služebními nákupy či cestami vybavovat hotovostí a navíc má zaměstnavatel lepší přehled o výdajích svých podřízených,“ řekla Jana Lvová.

Výhody potvrzují i samotné firmy. „Nejsme vázáni na otevírací dobu banky. Navíc výběr z bankomatu je levnější než když si dojedeme vybrat hotovost na přepážku do banky,“ prohlásila Ivana Novotná, šéfka východočeské stavební firmy Ivexi.

Nárůst si pochvalují také samotné banky, pro něž vyšší počet firemních karet znamená více klientů z řad podniků. Prvenství si v tomto segmentu trhu drží Komerční banka.

„Výrazný nárůst jsme za poslední rok zaznamenali především v počtu podnikatelských kreditních karet, a to o šedesát pět procent,“ potvrdila Zuzana Čepelková z Komerční banky.

Zástupci bank zároveň zdůrazňují, že se jim daří lákat firmy i na to, že se neustále snaží firemní platební karty zvýhodňovat pomocí různých benefitů. „Například pravidelné placení kartou umožní získat výhodnější ceny nebo slevy podle toho, jaký má firma obrat,“ uvedla mluvčí České spořitelny Klára Gajdůšková. Některé banky také poskytují u platebních karet pro podniky krátkodobý úvěr bez jakýchkoli úroků.

„Bezúročné období je pětačtyřicet dnů a vztahuje se i na výběry hotovosti z bankomatu,“ řekl Tomáš Kopecký z Československé obchodní banky. Podle něho by trend růstu firemních klientů mohl pokračovat i letos.

To ostatně naznačují i první data z letošního roku. „Za první čtvrtletí jsme pro podnikatele vydali dvacet šest a půl tisíce kreditních karet,“ uvedl Kopecký.

Petra Horčicová, Lidové noviny