12. března 2016 5:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Gambrinus alias Patron si vylepšuje pověst. Na prodejích to ale nemusí být znát

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Gambrinus, nebo Patron? Záběr z reklamy Plzeňského Prazdroje. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Gambrinus, nebo Patron? Záběr z reklamy Plzeňského Prazdroje. | foto: Plzeňský Prazdroj
PRAHA Nejprodávanější značka piva v Česku si zlepšuje image u pivařů. Na růstu jejího prodeje se to ale zatím nemusí projevit. Loňská mystifikace s údajným minipivovarem Patron, masivní marketingová podpora a řada nově představených nových piv se Gambrinusu vyplácí. Alespoň z pohledu příznivějšího vnímání této značky mezi zákazníky. Na výrazně větší objem prodeje to však zřejmě vliv nemá.

Průběžné vyhodnocování agenturou TNS AISA od loňského léta ukázalo, že se o čtvrtinu snížila skupina respondentů, kteří značku Gambrinus z nějakých důvodů kritizují. Počet lidí, kteří neměli ke gambrinusu výhrady (pozn. red. – představitelé pivovaru používají výraz předsudky), se zvýšil o 10 procent.

Agentura testuje vnímání gambrinusu každý měsíc na jiném vzorku 480 respondentů, celkově jich dosud oslovila 6 tisíc.

„Tyto výsledky vnímáme jako první krok v celém procesu změn. Asi těžko můžeme čekat, že lidé, kteří dosud gambrinus tvrdě odmítali, ho najednou začnou chválit. Chceme ale ukázat, že se značka mění. A že už nejde jen o tradiční desítku, ale o řadu dalších a nových variant,“ komentuje průzkum manažer Gambrinusu Marek Dvořák.

Objemy prodeje konkrétních značek všechny pivovary s ohledem na konkurenci tají. „V případě výčepních piv se podíl Gambrinusu na českém trhu nemění,“ uvedl Vladimír Jurina z Plzeňského Prazdroje. K určitému zlepšení prodeje došlo u ležáků Gambrinus (jedenáctky a dvanáctky). Ty ale tvoří zatím jen 20 procent všech piv této značky – proti 80 procentům, která stále připadají na výčepní gambrinus.

Pověst se napravuje pomalu

Plzeňský Prazdroj, pod který Gambrinus spadá, roky podceňoval kvalitu i propagaci tohoto nejprodávanějšího piva u nás. Ještě před deseti lety neslo značku Gambrinus každé čtvrté v Česku prodané pivo. To představovalo výrobu kolem 4 milionů hektolitrů ročně. Gambrinus se však postupně stal u řady zákazníků symbolem opovrhovaného lacině a rychle vařeného „europiva“.

Objem i podíl na trhu prudce klesal. Až posléze v pivovaru přistoupili k zásadnímu zlepšení technologie a celé kvality. Jenže poničená pověst se jen pomalu napravuje.

Když se loni v květnu objevil na trhu nový minipivovar z Čepic na Klatovsku a nabídl nové pivo značky Patron do desítek hospod v Plzni a Praze, zákazníci nešetřili chválou. Nikdo netušil, že ve skutečnosti teče ze sudů s logem Patrona staronový a řadou pivařů zatracovaný gambrinus. Pivovar se pokusil mystifikací ukázat na to, že lidé už soudí jen podle dřívější pověsti a ne podle vlastní zkušenosti.

Zlepšit dohled u hospod

Gambrinus nasadil do boje o zlepšení své pověsti řadu nových značek, nefiltrované, nepasterizované, desítky i ležáky, nyní doplněné o polotmavou dvanáctku.

Letos se chce také víc než jindy soustředit na kontrolu hospod a spolupráci s hospodskými. Právě oni výslednou kvalitu ovlivňují způsobem skladování a čepování. Přesně o to samé se v poslední době intenzivně snaží i všechny další pivovary u nás. Snaží se všemožně zastavit propad prodeje sudového piva.

„Je pravda, že gambrinus za poslední roky udělal velký skok v kvalitě. Ale to mu nemusí pomoct ke zvýšení prodeje. Celková spotřeba totiž vytrvale padá a to postihuje v první řadě ty největší výrobce. Zvýšit hodně prodej nějaké zavedené značky je už nadlidský úkol,“ reaguje nezávislý pivovarnický expert a někdejší šéf pivovarnického svazu Jan Veselý.

Prazdroj zřejmě během letoška změní majitele, dosud mateřský SABMiller, dvojka světového trhu, se dohodl na prodeji všech svých pivovarů globální jedničce koncernu AB Inbev. V Gambrinusu tvrdí, že intenzivní snaha o vylepšení značky s očekávanou změnou akcionářů nesouvisí. Masivní marketingová kampaň vznikla dřív, než oba koncerny začaly o transakci jednat.

  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz