13. března 2007 7:56 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

General Electric válcuje IT firmy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Logo General Electric | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo General Electric |
PRAHA Nebývalý rozmach informačních technologií z posledních let vkus lidí příliš nezměnil. Podle výzkumu amerického magazínu Fortune jsou totiž nejpopulárnějšími firmami stejně jako před deseti lety zástupci tradičních odvětví, jako je energetika, automobilový průmysl nebo finance.

„Tradiční odvětví jsou považována za solidní, ty firmy jsou zde mnoho desítek let a to hraje roli i v jejich vnímání,“ domnívá se Jan Polák z poradenské společnosti Tambor.

Za pravdu mu dává i nejnovější průzkum. Pořadí na prvních třech místech prestižní tabulky totiž zabírají stejné společnosti jako loni. Všechny se navíc v žebříčku pohybují již léta.

V první desítce jsou jen dva zástupci světa počítačů
V průzkumu odpovídalo 1506 ředitelů firem z šestadvaceti zemí světa. Podle nich bylo k úspěchu v anketě zapotřebí důsledné prosazování cílů firmy, schopnost vést podnik a také odvaha inovovat. Odborníci na média k tomu přidávají také dobrý marketing, kvalitní image značky a všeobecné povědomí o jejích kvalitách.

Udržet se na čele se povedlo americkému koncernu General Electric, který se zabývá celou řadou činností od výroby elektrické energie přes domácí spotřebiče až po finančnictví (vlastní například banku GE Money). Tato společnost vedla žebříček sedmkrát z deseti let, kdy jej magazín Fortune zpracovává.

Hned na druhém místě je japonská automobilka Toyota. Ta je jedním ze tří zástupců automobilových firem mezi padesáti společnostmi v žebříčku. Doplňují ji BMW na chvostu první desítky a Honda Motors na dvacátém třetím místě. Zde je pozoruhodné, že ani jedna z těchto firem nepochází ze Spojených států, což poukazuje na klesající prestiž amerických automobilek mimo domácí trh.

První trojici doplňuje chemická a kosmetická společnost Procter and Gamble. Ta vyrábí desítky produktů od pracích prášků přes žiletky až k parfémům nebo bramborovým lupínkům. Hned za ní následuje její přímý konkurent, velký kosmetický koncern Johnson and Johnson.

Na pátém místě se umístila společnost Apple. Ta si letos vymazala ze svého názvu slůvko „computer“, aby zdůraznila rostoucí význam přehrávačů MP3 s názvem iPod a nově i mobilního telefonu pro své postavení na trhu. Strategie jí vychází, neboť oproti loňsku postoupila o čtyři příčky nahoru. Svět informačních technologií v první desítce doplňuje již jen Microsoft nejbohatšího muže světa Billa Gatese na osmém místě.

Přestože co do výše majetku je až těsně za Gatesem, co do popularity své firmy ho předstihl Warren Buffet. „Zázrak z Omahy“, jak se nejúspěšnějšímu finančnímu investorovi všech dob přezdívá, obsadil se svým fondem Berkshire Hathaway šestou příčku. Tabulku v první desítce doplňují už jen přepravní společnost FedEx a velkovýrobce potravin a nápojů PepsiCo.