4. března 2009 21:47 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

GM hrozí v Evropě kolaps

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 55Diskuse
General Motors (logo) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy General Motors (logo) | foto: Reprofoto
ŽENEVA/PRAHA Evropským továrnám americké automobilky General Motors mohou dojít peníze během několika týdnů. Bez vládní pomoci mohou podle managementu společnosti přijít o práci statisíce lidí.
Vlády evropských států musejí pomoci společnosti General Motors, jinak firma v dubnu či květnu zkolabuje. Na ženevském autosalonu to uvedl provozní ředitel General Motors Fritz Henderson. V sázce je podle něj tři sta tisíc pracovních míst.

Vlády by měly do evropských divizí firmy GM Opel a Vauxhall nalít přes tři miliardy eur a pomoci jim osamostatnit se od mateřského amerického koncernu. Značky jako Opel či anglický Vauxhall by se pak staly separátními firmami, do kterých by mohli přijít noví investoři. Podle Hendersona by i zaměstnanci těchto firem měli „podstoupit určité oběti“, aby si zachránili práci.

„Budeme se snažit zůstat nad vodou, ale není žádná záruka, že to dokážeme,“ řekl Henderson. GM už podobné „ultimátum“ dala švédské vládě kvůli automobilce Saab. Její představitelé vyjednávají se švédskou vládou o finanční pomoci, vládě se ale do záchrany Saabu příliš nechce. Saab je od minulého měsíce v režimu ochrany před věřiteli a vyjednává s několika společnostmi o převzetí. Zájem podle agentury Reuters projevily fondy soukromého kapitálu. Naopak čínské automobilky Geely a Dongfeng, o kterých se spekulovalo dříve, popřely, že by chtěly Saab koupit.

GM má podle Hendersona v Evropě nadbytečných třicet procent výrobní kapacity firmy. Bude tak muset zcela jistě propouštět. Od října do prosince snížily evropské továrny GM svou produkci o více než polovinu.

Opel by se během své restrukturalizace měl změnit v samostatnou společnost nezávislou na GM a propustit asi tři a půl tisíce lidí. Celkově v Německu zaměstnává automobilka pětadvacet tisíc lidí. Šéfové GM ale varují, že by mohlo být ještě hůře. „Pokud bychom přešli k plánu B (kolaps evropských poboček GM – pozn. red.), znamenalo by to ztrátu tří set tisíc pracovních míst, spolu se subdodavateli,“ řekl Carl-Peter Foster, šéf GM Europe. GM v Evropě zaměstnává padesát tisíc lidí.

Žádné soukromé lety
Šéfové General Motors v Evropě se poučili od svých amerických kolegů. Podle informací BBC letěl Forster z Berlína, kde o pomoci vyjednával s německou  vládou, do Ženevy nízkonákladovou aerolinkou. Za použití soukromých letadel v době, kdy žádali o finanční podporu ze strany státu, totiž šéfy amerického GM tvrdě kritizoval americký Kongres.

Po setkání s Fosterem se vyjádřil německý ministr financí Peer Steinbrück, že stále ještě není přesvědčen, že automobilka je schopna přežít poté, co by pomoc od německé vlády dostala. Pomoct Saabu aVauxhallu zatím nechce švédská ani britská vláda.

Automobilka GM má možná finanční problémy, ale v Ženevě její modely patřily mezi nejúspěšnější a nejlépe hodnocené. Opel Insignia je automobilem roku 2009 a Opel Ampera, což je evropská verze automobilu Volt, který je možné dobíjet ze zásuvky, patřil k nejvíce obleženým exponátům veletrhu.
  • 55Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.