Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Google předhonil Disneyho o 136 procent. Ve světě médií je jedničkou

Média

  17:45
MOUNTAIN VIEW (USA) - Pozice Googlu jako největšího vlastníka médií na světě posílila. Vyplývá to ze srovnání společnosti ZenithOptimedia, podle níž je tato americká společnost o 136 procent větší než druhá v pořadí Walt Disney Company. Ještě o rok dříve byl rozdíl 115 procent.

Disney Channel. foto: Reprofoto

Žebříček Top Thirty Global Media Owners 2015, sestavený na základě odhadovaných příjmů z médií, zároveň ukázal, že Google je větší než společnosti na druhé a třetí příčce (Comcast) dohromady.

Google těží především z rostoucího prodeje chytrých telefonů a tabletů a většího využití display reklamy, která tvoří významnou složku obchodních aktivit. Z přechodu na mobilní zařízení ale profituje i další hráč Facebook. 

Ten přitom ze sledované třicítky roste nejrychleji, v posledním roce to bylo o 63 procent, a v celkovém žebříčku mu patří desáté místo.

Brusel bude vyšetřovat Google kvůli Androidu. Tvrdí, že zneužívá dominance

Další nejrychleji rostoucí společnost je Baidu, čínský ekvivalent Googlu, která během roku vzrostla o 43 procent. Růst je poháněn rozvojem čínského reklamního trhu a také zdokonalováním vyhledávací technologie. V současnosti je to 14. největší vlastník médií na světě, který předčil digitální rivaly Yahoo! (18.) a Microsoft (21.).

Třetí nejrychleji rostoucí společnost je Grupo Globo, hlavní brazilský vlastník médií, jehož příjmy v této oblasti za rok vzrostly o 15 procent. Stejně jako Baidu těží i Globo ze své přítomnosti na rychle rostoucím novém reklamním trhu. V krátkodobém horizontu by podle autorů studie další růst nicméně mohly omezit ekonomické obtíže Brazílie.

Moc se stále více koncentruje

Pět ze 30 největších vlastníků médií vlastní výhradně digitální média - Google, Facebook, Baidu, Yahoo! a Microsoft. Jejich společný příjem z médií činí 71 miliard USD, což představuje 68 procent veškerých celosvětových výdajů na digitální reklamu. 

Moc na trhu s digitální reklamou se soustřeďuje v rukou několika velkých platforem a stává se stále koncentrovanější, uvádí studie.

Google – ilustrační foto.

„Rychlý růst digitálních médií a nově vznikajících reklamních trhů posiluje pozice vlastníků médií, jako je Google, Facebook, Baidu a Globo, na úkor vlastníků tradičních médií na rozvinutých trzích,“ uvedl Jonathan Barnard ze ZenithOptimedia.

Zveřejněná zpráva představuje žebříček největších firem podle odhadovaných příjmů z médií. Do nich jsou zahrnuty veškeré výnosy pocházející z obchodních činností, které podporují reklamu, jako je televizní vysílání, vydávání novin, internetové vyhledávání či sociální média. 

Jde nejen o příjmy z reklamy, ale také o další příjmy vytvořené těmito obchodními činnostmi, jako je příjem z prodaných výtisků novin či časopisů. Společnost ZenithOptimedia zprávu vydala poprvé v roce 2007 a aktuálně pokrývá rozpočtový rok 2013.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...