Letadlo Air France s 228 osobami na palubě na trase Rio de Jaineiro - Paříž zmizelo v pondělí. Podle serveru zejména odškodnění pozůstalým z odpovědnosti za škodu se bude pohybovat ve stovkách milionů dolarů a zřejmě výrazně překročí samotnou hodnotu ztraceného letadla.
Pokud by nároky z odpovědnosti za jednu osobu byly uspokojeny v průměru dvěma miliony dolarů, tak bude celková škoda činit asi 550 milionů USD, tedy více než jednu třetinu celosvětového pojistného v tomto pojištění, řekl ČTK ředitel makléřské firmy Insia Ivan Špirakus. "A to je opravdu silný impulz k obecnému zvýšení cen, aby se celý systém udržel v rovnováze," podotkl.
Posledních asi šest let šly podle něj ceny leteckého pojištění dolů.
Zejména prý proto, že poslední podobná katastrofická škoda se stala v listopadu 2001. Ceny klesly průměrně dolů o 17 procent v roce 2006 či o 11 procent v roce 2007. Avšak již loni se situace začala měnit, ceny zřejmě narazily na dno. V průměru pak pojištění letadel zdražilo o pět procent, upozornil Špirakus.
"Plnění bude nepříjemné"
Analytik společnosti Partners Dušan Šídlo naproti tomu zdražení pojištění po havárii Airbusu Air France neočekává. Pád letadla podle něj nezvyšuje pravděpodobnost, že budou letecké havárie častější. "Vždy, když dojde k nějaké katastrofě, hovoří se o zdražení pojištění.
Situace se však po čase uklidní a trh funguje dále za obdobných podmínek. Pravdou je, že nutnost plnit je pro zajišťovny nepříjemná a ty budou při zajišťování těchto rizik obezřetnější, například ve formě limitů na pojistné plnění odpovědnosti," poznamenal.