Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Homologované = bezpečné

Ekonomika

  11:24
Když si budete chtít vylepšit auto novými koly, nesledujte pouze cenu. V tomto případě je totiž důležitější bezpečnost.

Lité kolo Dezent V Dark je jedním z těch, k nimž dostanete typový list potvrzující jeho homologaci pro daný typ vozidla. foto: Alcar Bohemia

Při rychlosti 130 km/h se běžné 16palcové kolo otočí více než 70krát za sekundu. Při této námaze musí odolat nárazu nejrůznějších nerovností, kterých je třeba na betonové dálnici D1 nespočet. Současně jsou právě čtyři kola s pneumatikami tím nejdůležitějším, co vás drží na vozovce. Defekt, případně jakákoliv jiná potíž s kolem může mít v dané rychlosti fatální následky. Kola jsou proto z hlediska bezpečnosti velmi důležitou součástí každého automobilu. Přesto si to ale motoristé při jejich výběru neuvědomují. Snad proto, že jsou zaslepení cenou nebo jen z nevědomosti, s klidem sáhnou po nehomologovaných kolech.

Tři hlavní problémy s koly
Jak je naznačeno výše, tak prvním problémem s nehomologovanými, a tudíž netestovanými nebo špatnými metodami zkoušenými, koly, spočívá v bezpečnosti. Další potíž může být v tom, že pakliže na automobilu nemáte pro daný typ vozu homologovaná kola, může dojít v případě pojistné události k neuznání plnění pojišťovnou, tudíž ke značným finančním ztrátám. Třetí problém může nastat při kontrole na STK, kdy jednoduše neprojdete kvůli neodpovídající technice.

Nyní zcela upouštíme od toho, že nehomologované kolo je většinou nekvalitní, a tím pádem se rozcentruje a případně zploští již při průjezdu první díry v silnici.

Schvalování kola, ať už litého nebo ocelového, je náročným procesem, během něhož se testuje mnoho rozličných vlastností. V České republice se většinou uznávají homologace kol, které platí v ostatních zemích Evropské unie, a především v Německu.

O tom, že schválení kola pro provoz na silnicích není snadné, svědčí i fakt, že testován není pouze konkrétní typ kola. Ale v případě, že se toto kolo vyrábí v několika různých továrnách, potom se testům podrobí produkt z každé z těchto továren.

Jak poznat schválené kolo
Kolo, které prošlo schválením v Německu, se vyznačuje speciálním kódem KBA s pětimístným číslem, které je odlito do límce kola. Při výběru nových kol proto dbejte, aby právě tato značka byla na vybraném kole vyznačena.

Avšak ani tato značka není ve všech případech zárukou bezproblémové koupě. Mnoho zejména internetových, ale někdy i „kamenných“ obchodů, prodává litá kola, která tuto značku sice mají, ale ne oprávněně. Jedná se o výrobky hlavně z Číny, jež mají tuto zkratku okopírovanou.

Jak poznat správné a homologované kolo pro váš vůz radí pan Libor Rajdl ze společnosti Alcar Bohemia, která se zabývá výrobou a prodejem litých i ocelových kol různých značek: „My ke každému kolu vystavujeme typový list, který slouží jako doklad, že konkrétní kolo v daném rozměru je schválené pro daný typ automobilu.

Právě platný typový list je zárukou homologace.“ V případě, že vám tedy prodejce kola není schopen typový list vystavit, nelze než doporučit ustoupení od koupě. Staly se již případy, že při koupi litých kol přes internet přišla s koly kupujícímu faktura, na níž byla malými písmeny napsána formulka, že kolo není určeno pro prov o z na silnicích ČR. Tím se prodejce distancuje od všech možných potíží. Současně je jasné, že nasadit podobné kolo na vůz se může silně nevyplatit.

Katastrofální testy čínských kol
V poslední době se na českém trhu objevila litá i ocelová kola z Číny, která zákazníky lákají především na nízkou cenu. Německé Sdružení pro technickou kontrolu (TÜV) podrobilo osm ocelových kol testům, jejichž výsledky byly katastrofální. Problémy byly nejen v samotné velikosti a tvaru chladicích otvorů, ale také v příliš malém centrálním otvoru, a především v nevyhovujících upevňovacích bodech. Test pevnosti proto musel být několikrát zastaven kvůli vypadnutí šroubů! Bylo zjištěno, že použitý materiál není předepsaná vysokopevnostní ocel, ale pouze běžná uhlíkatá ocel s mnohem menší pevností.

Kromě ocelových čínských kol se začínají na trhu objevovat také čínská litá kola, která jsou ale prostřednictvím středové záslepky „brandována“ na evropská. Tato kola postrádají jakékoliv certifikáty a homologace. Často se jedná o designérské napodobeniny originálních litých kol, které zákazníkům na první pohled slibují úsporu nákladů při nákupu. U větších rozměrů kol může úspora dosahovat i 40 procent z ceny, a to může u nezasvěcených zákazníků rozhodnout. U menších ráfků jsou cenové rozdíly v maloobchodních cenách přibližně 15 až 20 procent.

Jak tedy poznat správné kolo pro váš vůz? Pan Rajdl v tomto případě jednoznačně doporučuje návštěvu profesionálů, kteří pomohou vybrat pro konkrétní typ auta dané kolo. Vždyť kola se pro jeden typ vozu mohou lišit nejen v závislosti na motoru, ale také na roku výroby.
Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...