Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Hon na neplatiče ručení

  8:09
PRAHA - Jakub Janoušek z Prahy má ve své garáži už řadu let starou nepojízdnou Škodu 105. Od roku 1998 za ni neplatí povinné ručení. Neviděl pro to důvod, protože s autem od té doby nevyjel na silnici.
Škoda Favorit v autobazaru.

Škoda Favorit v autobazaru. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Jeho stará škodovka a auta s podobným osudem se nyní stávají jádrem sporu mezi Českou kanceláří pojistitelů (ČKP) a ministerstvem dopravy. Dva orgány se neshodnou, jestli musí řidiči za tyto vozy platit povinné ručení.

ČKP tvrdí, že od prvního ledna lidé jako Janoušek platit povinné ručení musí. Platbě by se vyhnuli jen tehdy, pokud by své auto odhlásili z registru vozidel. Když ani jeden z těchto kroků neučiní, zaplatí kanceláři pokutu 50 až 70 korun za každý den, kdy bude jejich auto nepojištěné. 

„Motoristům, kteří nemají vozidlo pojištěno, doporučujeme buď vozidlo odhlásit, nebo honem rychle pojistit. V této věci žádné výjimky či promlčení nepřipouštíme,“ tvrdí výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.

Ministerstvo dopravy to odmítá. „Tato interpretace České kanceláře pojistitelů je naprosto chybná a my s ní hrubě nesouhlasíme. Pokuty za neplacení povinného ručení se nevztahují na lidi, kteří své povinné ručení ukončili v roce 1999 či dříve a nikdy poté si povinné ručení nesjednali,“ tvrdí Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Zákon o povinném ručení totiž začal platit až v roce 2000. Vztahuje se tak podle Pokorného jen na lidi, kteří uzavřeli a ukončili povinné ručení po tomto datu.

Lidé, kteří měli sjednané povinné ručení po roce 2000, nemohou ale s žádným osvobozením počítat. Jestliže na sebe mají v registru vozidel napsaný vůz (i nepojízdný) a neplatí povinné ručení, mají problém. ČKP bude postupovat podle jednoduchého klíče. Porovná seznam registrovaných majitelů aut s databází pojištěnců. Vlastníkům, které nenajde mezi pojištěnci,  pošle obsílku s dlužnou částkou. První vlna obsílek přijde řidičům v únoru.

Řidiči pak mají měsíc na to, aby ČKP dokázali, že s autem opravdu nejezdí. Pokud jim vozidlo někdo neukradl či ho nemají dlouhodobě v servisu, budou to prokazovat dost složitě. Na tom se ČKP i ministerstvo shoduje.

Autor: