Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Hybrid potěšil zejména ve městě

  11:18
PRAHA - V případě, že máte rádi moderní technologie a trendy, jistě víte o tom, že v současnosti je nejdostupnějším hybridním automobilem na trhu Honda Civic. Na rozdíl od poněkud méně tradiční Toyoty Prius však tento automobil přichází s jednodušší verzí hybridního ústrojí pohonu.

Honda Civic Hybrid foto: Lidové noviny

Zatímco v případě priusu má elektromotor téměř rovnocenné postavení se zážehovým spalovacím motorem a je schopen jej po určitou omezenou dobu sám pohánět, v případě Hondy Civic Hybrid je považován spíše za doplněk čtyřválce 1,3 litru.

Stejný princip, jiné řešení Díky tomu je koncepce Hondy Civic Hybrid z konstrukčního hlediska jednodušší a lehčí než řešení od Toyoty. Na výstupu klikové hřídele z motoru, tedy mezi ním a samočinnou bezestupňovou převodovkou, je místo setrvačníku umístěn tenký elektromotor, který zároveň plní funkci generátoru.

Při rozjezdu tento elektrický člen ústrojí pohonu asistuje motoru, zatímco při zpomalování přebírá částečně funkci brzdové soustavy a kinetickou energii vozu převádí na elektrickou, kterou uchovává v akumulátorech. Ty jsou umístěné za zadními sedadly a částečně omezují velikost zavazadlového prostoru (jen asi o 25 litrů).

Při stání vypíná motor Právě schopnost uchovat část kinetické energie a později ji opět použít je principem a klíčem k úspornosti hybridních systémů. Pohonné ústrojí hondy mezi zmiňovanými režimy samočinně přepíná, takže řidič má při běžné jízdě pocit, že řídí konvenční vůz se samočinnou převodovkou. Jediným okamžikem, kdy si uvědomíte, že máte co do činění s moderní technikou, je například stání na semaforu. V ten okamžik dochází k samočinnému vypnutí spalovacího motoru.

Po sejmutí nohy z brzdového pedálu elektromotor nastartuje zážehový čtyřválec a automobil se plynule rozjíždí. Jen v okamžicích rychlého přešlápnutí z brzdy na plyn bylo při rozjezdu cítit určité škubnutí.

Při jízdě po městě se hybridní verze Hondy Civic vyznačuje povedeným celkovým sladěním své soustavy pohonu. Toyota Prius je sice možná ještě o kousek kultivovanější, nicméně tento rozdíl je zanedbatelný.

Spotřeba ve městě přesvědčí Právě ve městě potěší hybridní civic spotřebou paliva. Ta se během týdenního testu pohybovala kolem šesti litrů na 100 km. Při troše snahy by ji bylo možné stlačit ještě o něco níže.

Nutno však říci, že při požadavcích na větší dynamiku její hodnota rychle stoupala až nad 8 l/100 km. Ve městě poskytoval testovaný vůz díky asistenci elektromotoru solidní dynamiku, která do rychlosti přibližně 80 až 100 km/h subjektivně odpovídala běžnému motoru o objemu 1,6 litru.

Honda Civic Hybrid

Koncepce: čtyřdveřový sedan s motorem vpředu a předním pohonem, rozměry 4545x1750x1430 mm, rozvor 2700 mm, pohot. hmotnost 1368 kg, zav. prostor 350 l
Motor: kombinace zážehového čtyřválce 1339 cm3 a elektromotoru

Spalovací motor
Výkon:
70 kW (95 k) při 6000 min-1 Točivý moment: 123 N.m při 4600 min-1

Elektromotor

Výkon: 15 kW (20 k) při 2000 min-1
Točivý moment: 103 N.m při 0-1160 min-1
Převodovka: bezestupňová
Zrychlení 0-100 km/h 12,1 s
Nejvyšší rychlost 185 km/h
Komb. spotřeba 4,6 l/100 km
Cena 649 900 Kč

Klady: spotřeba a dynamika ve městě, praktický a prostorný interiér, výbava
Zápory: citlivost brzd, dynamika na dálnici, cena

Situace se ale poněkud obrací při jízdě mimo město. Zde nedochází k tak častému zpomalování, a tím pádem k rekuperaci kinetické energie. Ve vyšších rychlostech tento hybrid svojí dynamikou odpovídá zvyklostem vozů s motorem kolem 1,4 l.

Při jízdě nebylo zcela příjemné naladění brzdové soustavy. Jak již bylo řečeno výše, o brzdění se v tomto voze společně stará generátor a klasická brzdová soustava. Jejich sladění by mohlo být o něco hladší a ne tak progresivní.

Netradiční přístroje a velký prostor Honda Civic Hybrid uvnitř přináší podobnou atmosféru jako běžný model s motorem 1,8 l. Nekonvenčně pojatá přístrojová deska je přehledná a v posádce navodí příjemný pocit nevšednosti a svěžesti.

Velmi kladně je potřeba zhodnotit také jízdní vlastnosti hybridního civiku. Odpružením jsou laděné příjemně komfortně, avšak rychlé reakce řízení způsobují, že máte pocit příjemné agility a mrštnosti.

Je zřejmé, že Honda Civic Hybrid není vozem pro každého. Aby naplno ukázala své přednosti, je třeba s ní jezdit ukázněně po městě. Cena je sice vyšší, ale přihlédneme-li k bohaté výbavě a samočinné převodovce, je částečně omluvena.

Na rozdíl od vyspělejších zemí není v České republice koupě ekologicky pojatého automobilu nijak zvýhodněna. Zákazník tohoto vozu tudíž bude muset disponovat nejen náklonností k novým technologiím, ale také ekologickým smýšlením.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!