5. prosince 2009 9:33 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Testy

Hybridní průkopník Toyota
Prius – po městě bez nervů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 32Diskuse
Toyota Prius | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Toyota Prius | foto: Toyota
Toyota Prius je nejrozšířenějším hybridním vozem světa. Své výjimečné vlastnosti prokáže nejlépe v městském provozu, na dálnici se ale od své konkurence příliš neliší. To prokázal i redakční test již třetí generace vozu.

Toyotě se během více než deseti let výroby a propagace podařilo v mínění veřejnosti z hybridních automobilů vytvořit doslova kult. Slovo hybrid je dnes mnohými považováno za synonymum pro ekologický automobil, nízkou spotřebu paliva nebo obecněji pro příspěvek automobilového průmyslu k ochraně životního prostředí.

Co je to hybrid?

U současných automobilů znamená slovo hybrid spojení dvou druhů pohonu – v případě modelu Prius zážehového čtyřválce a elektromotoru. Uživatelské složitosti se ale není potřeba nijak obávat, do automobilu se totiž standardním způsobem tankuje pouze benzin, který se až v něm mění na elektřinu, kterou používá pro pohon.

Toyota Prius

Silná stránka hybridních pohonných jednotek spočívá ve schopnosti účinněji hospodařit s energiemi. Dokážou totiž uchovat kinetickou energii, která by se jinak při brzdění vytratila, a současně tuto energii ve formě elektřiny využít tak, aby byla zajištěna maximálně účinná činnost spalovacího motoru.

Jezdí jako automat, jen sametověji

Prius má jen dva pedály a řídí se jako auto se samočinnou převodovkou. Planetové soukolí spojující spalovací motor, elektromotor a generátor se totiž stará o vše potřebné, takže automobil reaguje na pohyby plynového pedálu přesně tak, jak očekáváte.

Hybridní systém pohonu se z pohledu řidiče chová podobně jako bezestupňová převodovka, jen s tím rozdílem, že jeho činnost je jemnější a tišší. V případě, že není síly spalovacího motoru potřeba, Prius jej samočinně vypíná.

Toyota Prius

Zkušenosti ukazují, že hybridní Toyota se nejlépe cítí v městském provozu. Lze říci, že čím je provoz hustší a dopravní situace horší, tím je rozdíl spotřeby Priusu a běžných automobilů větší. Ve městě se s tímto automobilem snadno udržíte kolem 4 litrů benzinu na 100 km.

Hodnocení

  • Za volantem: 98 %
  • Rodina: -21 %
  • Cena: 45 %
Při jízdě mimo město nebo v případech, kdy vyžadujete větší dynamiku, ale už není rozdíl nijak velký. Dokonce lze říci, že mnohé vznětové motory (i když hlučnějších a s manuálním řazením) budou v tomto režimu úspornější.

Test Toyoty Prius ukázal, že se jedná o automobil nabízející zcela specifické provozní vlastnosti. Ve spotřebě se chová zcela opačně než běžná auta. Zejména v městském provozu dokáže doslova okouzlit nejen malou konzumací paliva, ale také sametovým a tichým projevem. Současně je ale zřejmé, že se jedná o vůz, který svými vlastnostmi – a také kvůli vyšší ceně – vyhoví poměrně úzké skupině běžných motoristů.

DATA

  • KAROSERIE
    Rozměry 4460x1745x1490 mm
    Hmotnost 1445 kg
    Motor hybrid, zážehový 4válec 1,8 l + elektromotor
    Celkový výkon 100 kW (136 k)
  • PROVOZ
    Zrychlení 0-100 km/h 10,4 s
    Nejvyšší rychlost 180 km/h
    Komb. spotřeba 3,9 l/100 km
    Cena 660 900 Kč

  • 32Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.