9. září 2015 17:06 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Hypermarkety jsou stále oblíbenější. Pravidelně v nich nakupuje polovina Čechů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Supermarket. Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Supermarket. Ilustrační foto | foto: Shutterstock
PRAHA Mezi českými domácnostmi se letos zvýšila obliba hypermarketů, jako své hlavní nákupní místo potravin a základního nepotravinářského zboží je uvádí 47 procent českých domácností. Je to nejvíc od vstupu hypermarketů na tuzemský maloobchodní trh. Loni hypermarkety preferovalo 43 procent rodin, v roce 2000 necelá čtvrtina. Vyplývá to ze studie GfK Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015.

Naopak mírně klesla obliba diskontních řetězců, které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Supermarkety si meziročně drží 17procentní podíl. Obliba menších prodejen klesla meziročně z 15 na 12 procent.

Hypermarkety jsou nadprůměrně oblíbené ve středně velkých městech a v Praze. Diskontní prodejny jasně vedou v menších městech do 20 tisíc obyvatel. Supermarkety jsou nejpopulárnější ve větších městech nad 100 tisíc obyvatel, včetně Prahy.

Slevy a akční ceny

Při výběru prodejny, ve které domácnosti utrácí za zboží rychlé spotřeby nejvíc peněz, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy než celkově příznivé ceny v prodejně. Více než 70 procent českých domácností přiznává, že v posledních šesti měsících nakoupilo nějaké rychloobrátkové zboží podle letáků řetězců.

Letáky výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou podle studie také nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí, nejméně lidé z měst. Už 13 procent domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků.

Supermarkety a hypermarkety dohromady představují 81 procent celkového obratu sítě potravin a obchodů se smíšeným zbožím. Zbývajících 19 procent připadá na tradiční obchody s plochou do 400 metrů čtverečních. Počet supermarketů se za posledních 15 let zvýšil z 900 na 1349, hypermarketů přibylo z 68 na 314.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz