13. prosince 2009 16:09 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Ikona železnice žabotlam mizí z
pražských tratí. Vytlačují ho ešusy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 39Diskuse
Soupravy City Elefant nahrazují staré pantografy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Soupravy City Elefant nahrazují staré pantografy. | foto: České dráhy
PRAHA Jedna z ikon české železnice, příměstský pantograf řady 451, vyklízí pozice moderní konkurenci. Další ústup ze slávy nastal v neděli se začátkem nového jízdního řádu. Staré pantografy, zvané podle profilu "žabotlamy", přestanou jezdit v Praze a okolí ve víkendovém provozu. Nahrazují je moderní soupravy City Elefant, přezdívané "ešusy".

"Je to další zlomová událost, poté co žabotlamy skončily před pár lety na spojení Praha - Kolín - Pardubice," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Staré pantografy jsou tak potřeba pouze pro zvýšený provoz v pracovní dny. Podle Šťáhlavského jejich éra definitivně skončí asi za dva roky. Pak už je bude možné vidět jen jako mimořádné náhrady ve špičkách.

Pantografy s nadčasovým designem, někdy zvané také Emilka, budou příští rok dožívat především na trati Praha - Benešov, k vidění budou také na kolejích do Berouna a objeví se na některých spojích směrem na Kralupy nad Vltavou.

Dráhy stále mají přes 40 těchto strojů, potřeba je však pouze 23 souprav.

"Panťáky" jezdí především na tratích pražské aglomerace a středních Čech, do provozu byly nasazeny počátkem 60. let. "Ve své době znamenaly naprostou špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu," říká odborník na železnici a bývalý ředitel železničního muzea Karel Zeithammer.

Výjimečný prý byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké dveře, velká okna a toalety. Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Nastupování a vystupování urychlili konstruktéři snížením dveří na úroveň nástupiště.

"Samotná skutečnost, že se ta vozidla udržela v provozu do dnešních dnů, je v podstatě zázrak. Drží krok se současným grafikonem a dodržují současné jízdní doby. Že přežily v provozu téměř 50 let zaslouží smeknutí," řekl Zeithammer. Konec starých pantografů ho však nemrzí, neboť jak říká, každé technické dílo má svůj počátek a konec. "Vlaky co je nahrazují, jsou o několik řádů dál," uzavřel.

ČTK
  • 39Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz