28. května 2013 14:14, aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Inspekce si došlápla na šmejdy. Za
nátlak na seniory dala rekordní pokutu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 13Diskuse
Snímek z dokumentu Šmejdi | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Snímek z dokumentu Šmejdi | foto: Silvie Dymáková
PLZEŇ Česká obchodní inspekce v Plzni uložila dosud nejvyšší pokutu dva miliony korun za předváděcí akce pro seniory. Firma 1. Česká reklamní společnost ji dostala za manipulaci a nátlak na kupující.

Firma organizovala losování, při němž spotřebitel vyhrál výrobky do domácnosti. Výhra ale byla podmíněná nákupem výrobku za 35 tisíc korun. Kontroly dále zjistily nedostatky v informacích k výrobkům, které nebyly v češtině.

Některé z výrobků byly neoprávněně označeny značkou shody CE. "Po kontrolách byla jednateli firmy ukládána opatření, na něž nereagoval, a proto mu byly uloženy tři pořádkové pokuty ve výši 90 tisíc korun," řekl ředitel inspektorátu pro Plzeňský a Karlovarský kraj Jan Řezáč.

O PŘEDVÁDĚCÍCH AKCÍCH PRO SENIORY VÍCE ZDE:

Jde o jednu z nejvyšší pokut pro tyto firmy v Česku. Nedostatky zjistili inspektoři při třech prezentačních akcích 1. České reklamní společnosti. Za užití nekalých praktik jí tak už uložila pokuty celkem za 2,47 milionu korun. ČOI také navrhla, aby bylo firmě zrušeno živnostenské oprávnění.

Agresivity přibylo

Inspekce uložila v letošním prvním čtvrtletí za použití nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích pořádajícím firmám pokuty za 5,4 milionu korun. Porušení zákona zjistila v 81 procentech případů.

"Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo," uvedl v dubnu ústřední ředitel obchodní inspekce Vladimír Velčovský. Dosud nejvyšší pokutu 1,8 milionu korun, dostala Česká reklamní společnost.

Ministr průmyslu Martin Kuba tento měsíc uvedl, že chce, aby inspekce v těchto případech využívala více maximální pětimilionové hranice sankce.

"Inspektoři při svých kontrolách zjistili klamání spotřebitele v délce záruční lhůty, kdy namísto inzerované záruky osm let byla při uzavření kupní smlouvy poskytnuta záruka pouze dvouletá. Účastníci neobdrželi dárky slibované na pozvánkách," uvedl Řezáč.

Šmejdi – priorita inspektorů

Kontrola podmínek při prodejních akcích patří mezi prioritní v činnosti Plzeňského a Karlovarského inspektorátu ČOI. Porušení právních předpisů bylo od počátku roku prokázáno při více než 80 procentech kontrol.

Kromě pohotových nabídek spotřebitelských úvěrů na nákup předváděného zboží, který způsobuje kolotoč dluhů, jsou podle Řezáče novinkou zpoplatněné VIP a klubové karty pro další nákupy.

"To vše je výsledkem pozvánek na výlety, zájezdy a kulturní akce s příslibem hodnotných dárků, které jsou cíleně zaměřeny především na nejzranitelnější skupinu našich seniorů," dodal.

Více záznamů = víc pokut

Od roku 2014 budou posíleny pravomocí ČOI, takže bude moci pořizovat na předváděcích akcích zvukové a obrazové záznamy. Použití záznamové techniky má podle náměstka ministra průmyslu Tomáše Hajduška odradit prodejce od použití agresivních obchodní technik.

Petice proti šmejdům

Firem, které oslovují zejména důchodce s předváděcími akcemi, je v Česku asi 500. Tyto akce tu fungují sice 20 let, ale agresivita se k nim přidala až v posledních sedmi letech a stále se stupňuje.

Už několik týdnů se také objevují po celé zemi podpisové archy "Petice proti šmejdům". Organizátorům petice se například nelíbí, že inspekce nemá možnost pořizovat audiovizuální záznam přímo v sálech a že bez policie tam její inspektoři nesmí.

"Mám tím na mysli například bránění v odchodu z prodejní akce bez toho, aby byl proveden nákup, nebo odebírání občanských průkazů a odmítání jejich vrácení bez uzavření kupní smlouvy. A v neposlední řadě křičení na seniory či přímé vyhrožování," uvedl Hajdušek.

Seniory bude hájit ombudsman

Podle návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele budou také muset pořadatelé předváděcích akcí hlásit dopředu České obchodní inspekci místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet.

Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta.

Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se také budou moci obrátit na systém spotřebitelského ombudsmana. Na podzim by měl vstoupit v účinnost i zákaz řetězení živností, který má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru.

mevMartin Nevyhoštěný, ČTK
  • 13Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz