Na druhém místě se umístily firmy Billa a Penny Market, na třetí příčce skončily Globus, Kaufland, Spar a Tesco. Hodnotila se pouze kritéria, která spadají do kompetence SZPI, výsledky proto nelze brát jako absolutní pořadí, řekl dnes novinářům zastupující ústřední ředitel inspekce Martin Klanica.
"Ke zlepšení došlo u všech sledovaných řetězců. My jsme jim zasílali průběžné výsledky, aby je to ještě více motivovalo. Rozdíly mezi řetězci se navíc neustále zmenšují. Je vidět, že jeden dohání druhého," řekl Klanica.
Přehled výsledků hodnocení obchodních řetězců:1. místo: Albert, Lidl, Makro |
Mezi devět hodnocených kritérií patřila především bezpečnost potravin, výskyt falšovaných a klamavě označených výrobků, jakost čerstvého ovoce a zeleniny, dodržování hygienických norem, nebo funkčnost vnitřního kontrolního systému.
"Nehodnotili jsme naopak spoustu povinností a okolností, které mohou být pro spotřebitele mnohem důležitější. Nezajímalo nás například, jestli je u obchodů dostatek parkovacích ploch, jestli se u pokladen tvoří fronty, jaké má firma vztahy s odběrateli nebo poměr zastoupení tuzemských potravin. Tyto věci nám nepřísluší," dodal Klanica.
Výrazných zlepšení dosáhly řetězce například u hygieny prodeje. "Na začátku bylo takových nedostatků více, postupně se to ale zlepšovalo. Naopak téměř žádné problémy nebyly od počátku s dodržováním teplotního řetězce, neboli teplot skladování," řekl novinářům ředitel odboru kontroly SZPI Jindřich Pokora.
Devítka hodnocených řetězců představuje zhruba 60 procent maloobchodních tržeb v prodeji potravin. Do budoucna se možná seznam obchodů změní. Jakým způsobem bude hodnocení pokračovat, rozhodne inspekce v nejbližších několika týdnech.